- Door
- John T. Knieriem
- geplaatst op
- 29 juni 2011 08:08 uur
In 2009 bedroeg de waarde van de Nederlandse interneteconomie 24 miljard euro. Dit komt overeen met 4,3 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat heeft de Boston Consulting Groep berekend.
Het internet-bbp, waar ook de isp’s onder vallen, is hiermee bijna net zo groot als de sectoren onderwijs en transport & logistiek, die ieder zo’n 4,5 procent van het bbp beslaan.
De helft van de interneteconomie bestaat uit online consumptie. De economische bijdrage van het internet is in Nederland kleiner dan die in landen als het Verenigd Koninkrijk. De belangrijkste reden voor deze achterstand is het relatief beperkte bedrag dat Nederlandse consumenten via het internet besteden.
Het internet levert Nederland daarnaast vele economische voordelen op die geen onderdeel zijn van de bbp-bijdrage van 24 miljard euro. Zo kopen consumenten veel producten offline waarvoor zij eerst online onderzoek gedaan hebben. Daarnaast zijn commerciële voordelen in online handel tussen bedrijven, de omzet in online advertenties en productiviteitsstijgingen die dankzij internet worden gerealiseerd, niet in deze bbp-bijdrage meegerekend.