- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 5 augustus 2008 08:00 uur
Enkele weken geleden heeft Fiberworld haar diensten gestaakt en haar klanten overgedragen aan InterNLnet en Scarlet. De reden voor de sluiting is volgens Fiberworld directeur Harry Dijkstra dat er geen geld meer te halen is op de particuliere breedbandmarkt. Voor de klanten verandert er volgens Dijkstra verder niks, omdat de overnemende partijen de klanten en hun diensten ongewijzigd overnemen.
Harry Dijkstra zegt over de situatie op de breedbandmarkt tegen Webwereld:
Die markt is zo moeilijk. Als je nu nog aantallen wil scoren dan zul je aan marketing moeten gaan doen, maar de marges zijn dermate klein dat je als kleine partij gewoon geen stand houdt. Dus dat heeft gewoon geen zin.
Ondanks dat Harry Dijkstra toch een bepaalde naam heeft in de internetwereld, is het in dit geval niet moeilijk om hem te geloven, met aanbieders als Alice en Telfort waar je voor zo’n 20 euro per maand, 20Mbps breedband kan afnemen, vraag je je af hoe er winst kan worden gemaakt. Dijkstra verlaat de internetbranche zelf echter niet en richt zich nu met zijn nieuwe bedrijf A1 Internet op webhosting en zakelijke DSL klanten.
Ook uit een recent gepubliceerd rapport van TelecomPaper dat in opdracht van OPTA is geschreven bevestigd dit beeld en laat zien hoe de breedband markt zich van 2003 tot 2008 heeft ontwikkeld. Uit dit rapport blijkt dat de piek van het aantal aanbiedingen op het gebied van breedband alweer twee jaar achter ons ligt en dat die in 2008 is ingezakt tot het niveau van 2004. De markt is dus weer aan het afkoelen, de posities zijn ingenomen, de knikkers (lees: klanten) verdeeld en als kleine concurrent krijg je nauwelijks meer voet aan de grond.
Breedband aanbiedingen per jaar (uit het TelecomPaper onderzoek in opdracht van OPTA):