- Door
- dr. Serge Gielkens
- geplaatst op
- 4 februari 2016 08:00 uur
Juist door het leveren van maatwerk is managed hosting een rekbaar begrip. In de rubriek Managed Hosting bekijken we hoe verschillende hosters daaraan invulling geven. In deze eerste aflevering hebben we een gesprek met Marin Heideman. Hij heeft in 2007 DigiState opgericht en is 100% eigenaar. Behalve managed hosting biedt DigiState ook shared hosting en levert ze advies op het gebied van hosting en kantoorautomatisering.
Partner met webbouwers
DigiState richt zich op webontwikkelaars. Daarbij wil DigiState niet alleen maar beschouwd worden als de leverancier van hosting. Heideman vertelt dat DigiState een partnerschap met de webbouwer wil vormen om samen bij de eindklant alle zorg rondom hosting weg te nemen:
“Wij verstaan onder managed hosting dat wij de complete zorg overnemen van de eindklant. De klant sluit met ons een contract af en heeft in het geheel geen omkijken naar de hosting. We werken samen met een aantal webbouwers die hun klanten bij ons onderbrengen via een dergelijk managed hosting contract. Het voordeel van die samenwerking is dat de klant zijn problemen maar hoeft neer te leggen bij één van de partijen. Samen met de webbouwer lossen we het onderling op. Het concept van managed hosting is dus volledig ontzorgen.”
Als een klant al elders zijn webapplicatie heeft ondergebracht, neemt DigiState ook het migreren voor zijn rekening. “Daarmee ontzorgen we ook”, vertelt Heideman. “Wij vragen de inloggegevens en zorgen dat de applicatie wordt overgezet. Veelal kunnen we dat zelf en anders schakelen we een webontwikkelaar uit ons netwerk in.”
In het kader van partnerschap gaat DigiState ook samen met een ontwikkelaar naar eindklanten toe. “Zo helpen wij de ontwikkelaar die weinig hosting kennis heeft, om een project binnen te halen”, vertelt Heideman en hij voegt er nog aan toe: “Wij worden er tenslotte zelf ook beter van als hij de klant binnenhaalt.”
Anderzijds stuurt DigiState eindklanten door naar partner webontwikkelaars. “We worden ook wel eens benaderd door ondernemers die weten dat wij met webshops zoals Magento werken. Die verwijzen we door naar een reseller van ons. Zeker beginnende ondernemers zijn niet goed op de hoogte van het verschil tussen hosting en ontwikkeling. Ze weten vaak niet dat dat bij verschillende partijen kan liggen.”
Een SLA wordt ofwel met de ontwikkelaar ofwel direct met de eindklant afgesloten. “Wij kunnen rechtstreeks een contract met de klant aangaan. Veel bouwers kiezen daarvoor omdat de klant dan een rechtstreekse lijn met ons heeft in geval van problemen. De bouwer blijft natuurlijk eveneens een lijn met ons houden. De webdeveloper kan ook tussen ons en de eindklant zitten. Hij mag ons product als white label uit eigen naam verkopen.”
In het SLA neemt DigiState het hosting deel voor haar rekening. Zij zorgt voor het up-to-date houden van de server, het uitrollen van patches en het monitoren van de hosting omgeving. In het SLA kan de klant kiezen tussen support tijdens kantoortijden en 24×7 support. “Overigens, als er ’s nachts een server onderuit gaat, worden we er altijd van op de hoogte gesteld”, merkt Heideman op. “Wij lossen dat ook altijd op. Alleen kan een klant zonder 24×7 SLA ons daarover ’s nachts niet bellen.”
De webbouwer is verantwoordelijk voor de webapplicatie zelf. Heideman vertelt dat DigiState verlangt dat de ontwikkelaar zijn eigen spullen up-to-date houdt. “Er mogen bijvoorbeeld geen oude versies van Magento draaien met veiligheidslekken. Daar controleren we op en als we dat zien maken we er melding van. Die pro-actieve houding hoort bij managed hosting om de klant te ontzorgen.”
DigiState ondersteunt de webbouwer bij het nakomen van afspraken met de eindklant. “Wij hebben PHP-specialisten. Soms constateert een ontwikkelaar dat zijn applicatie problemen heeft, maar hij weet niet of het aan de code of aan de hostingomgeving ligt. Dan kijken we mee en met onze kennis van PHP helpen wij de bouwer bij het vinden van het probleem. Maar wij gaan niet rommelen in de code. Dat is niet ons werk.”
Hosting omgeving
De specialiteit van DigiState is hosting in een Linux-omgeving. “We hebben ook wel Windows-omgevingen maar we richten ons op Linux-hosting, met name CentOS. Voor specifieke eisen aan de omgeving door de klant of ontwikkelaar leveren we maatwerk voor alle soorten webapplicaties. Voor Magento kunnen we dat inmiddels heel goed. Maar ook voor andere applicaties of door de bouwer zelf ontwikkelde applicaties doen we dat. Dat is belangrijk bij managed hosting. Bij shared hosting krijg je een pakket waarmee je het moet doen. Bij managed hosting kijken we juist naar wat er nodig is.” Geheel naar wens worden bijvoorbeeld servers geconfigureerd, back-ups ingericht of wordt een oplossing over meerdere datacenters opgezet.
Heideman zegt dat Windows wel in de komende tijd meer aandacht gaat krijgen. “Ik wil meer uitbreiden naar Windows-hosting. Ik zie dat er veel .NET applicaties zijn. Daarin willen we ook gaan voorzien. Tot nu hebben we aanvragen voor Windows veelal bij een partner van ons neergelegd. Momenteel onderzoeken we of we de benodigde kennis ook zelf in huis moeten gaan halen.”
Publieke cloud
Wat betreft Heideman beperkt managed hosting zich niet tot de eigen datacenters. “Je ziet de publieke cloud zoals Amazon en Microsoft Azure steeds meer opkomen. Ik vind dat een goede managed hoster ook zijn diensten moet kunnen aanbieden op zo’n platform. Als een klant wil dat zijn server in de Amazon cloud draait en dat die door ons beheerd wordt, dan hebben we daar ook overeenkomsten voor. We kunnen natuurlijk geen garanties geven met betrekking tot het cloud platform. Dat ligt in zo’n geval vast in het contract met Amazon.”
Tot slot
Aan het eind van het gesprek vragen we welke tip Heideman kan meegeven voor een managed hoster:
“Zorg dat je je leveranciers goed uitkiest. Als je hoogwaardige service wil bieden aan je klant, dan moet je zorgen dat je zelf met hoogwaardige leveranciers werkt. Anders kun je een dergelijke dienstverlening niet doorzetten. Ik heb het dan over het datacenter, netwerk, fysieke servers e.d. In de opstartfase waren we ook iets minder kritisch waardoor we wat problemen hadden. Nu gebruiken we enterprise producten van Dell. Dat soort leveranciers kunnen betere garanties afgeven.”