- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 18 juni 2009 08:05 uur
YouTube verbrandt minder geld dan wordt aangenomen en is de ijsbreker van Google om peerings af te dwingen, stelt het bedrijf RampRate (pdf). In een rapport van Credit Suisse dat eerder dit jaar verscheen stond juist dat Google $360 miljoen betaalt aan YouTube dataverkeer en totaal $470 miljoen verlies op de website maakt.
Volgens RampRate is Google $285 miljoen euro per jaar minder kwijt aan dataverkeer van YouTube. De analisten van Credit Suisse hadden namelijk geen rekening gehouden met het feit dat zo’n 73% van al het dataverkeer via peerings wordt afgehandeld. Daarnaast koopt Google enkel transit in bij de goedkoopste carriers voor een prijs van $0.50 per mbit. Het verlies dat Google op YouTube maakt ligt daarom rond de $174 miljoen per jaar.
Google zelf zou het helemaal niet erg vinden dat er zulke pessimistische cijfers over YouTube circuleren. Veel van de miljoenen filmpjes zijn zonder toestemming van de auteursrechthebbenden op de website geplaatst. De slechte cijfers houden de advocaten van de entertainmentindustrie op afstand en zorgt er voor dat de eisen van auteursrechthebbenden om mee te delen in de omzet van YouTube gematigd blijven.
Een ander voordeel dat Google uit YouTube haalt is dat het als een ijsbreker fungeert om nieuwe peerings te krijgen. In absolute aantallen is het aantal peerings dat Google heeft in vergelijking met Microsoft een factor tien kleiner. Daarnaast is de gemiddelde afstand naar een Google website 0,4 hops langer dan naar een Microsoft website. Door het enorme volume dataverkeer dat YouTube genereert zijn er meer partijen bereid om met Google te peeren. Dat is goed voor alle Google diensten en niet alleen voor YouTube,