- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 13 september 2007 08:30 uur
WatchMouse maakte gisteren de resultaten bekend van haar onderzoek naar de prestaties van hostingbedrijven in Nederland. Voor het onderzoek plukten ze de 127 providers van hosting-dedicated.startpagina.nl en gedurende 4 weken werd er elke 15 minuten gemeten hoe snel de eerste 10KB van de homepage van de hostingbedrijven kon worden gedownload.
Resultaten van het WatchMouse onderzoek naar hostingbedrijven
Veel gerenommeerde managed hostingbedrijven, komen niet goed uit de bus in het WatchMouse onderzoek. PLANT, JR Online en BIT staan zelfs bij de 10 slechtst presterende hostingbedrijven. Dit terwijl de website van het nummer 1 hostingbedrijf uit het onderzoek, Mind The Gap, op het moment van schrijven plat ligt.
Analyse van het WatchMouse onderzoek naar hostingbedrijven
Hoe kan het zijn dat gerenommeerde partijen als slechtste uit de bus komen in het onderzoek van WatchMouse naar hostingbedrijven, terwijl relatief kleine partijen zo hoog scoren.
Uit onderzoek van ISPam.nl blijkt dat met zekerheid de websites van 7 van de 10 beste hosters de content statisch is of er sprake is van een html/frame redirect. Het is evident dat het meer tijd kost om een dynamische website te genereren, die daarna pas geserveerd kan worden, in vergelijking met het serveren van een “kant-en-klare” statische webpagina.
Conclusie: Het WatchMouse onderzoek naar hostingbedrijven is broddelwerk
Als je de performance en bereikbaarheid van hostingbedrijven inzichtelijk wil maken, dan moet je testmethodiek perfect zijn, of te wel je behoort te weten hoe je meet, wat je meet en hoe je dat intepreteert. Op alle punten is daar niet aan voldaan. De wijze waarop WatchMouse dit onderzoek naar hostingbedrijven heeft uitgevoerd laat een brevet van onvermogen zien.
Hostingbedrijven leiden schade door de werkwijze van WatchMouse
Hostingbedrijven bouwen zorgvuldig aan hun imago met hoge uptime en goede performance. Door het broddelwerk van WatchMouse, die dit ook nog eens als persbericht naar buiten brengt, wordt deze reputatie geschaad. Dat terwijl WatchMouse zelf met haar conclusies (het belang van) haar producten onder de aandacht probeert te brengen. Of te wel goedkoop scoren over de hoofden en vooral ook de reputatie van hostingbedrijven.
Reactie van WatchMouse
Uiteraard heb ik ook WatchMouse om een reactie gevraagd. Mark Pors, Chief Technology Officer van WatchMouse is het niet met mijn bevindingen eens en stelt dat hun meet methode en interpretatie wijze prima is. Geconfronteerd met het feit dat hostingbedrijven niet moeten worden afgerekend op de webdesign en webscript kunsten (van hun reclame bureau), stelt Pors dat het ook om de gebruikersbeleving gaat. Daarnaast zo stelt Pors, beoordelen ze geen hostingbedrijven en is de index puur indicatief. Daarna stelt Pors wel dat het een teken is, dat er iets goed mis is, wanneer hostingbedrijven “onderaan in de staart zitten”.
De resultaten (grafiek) van het onderzoek van WatchMouse zijn hier te vinden.