Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

SIDN: Onterecht bezwaar tegen verhuizing gaat 10 euro kosten

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 27 september 2007 09:09 uur

.nl een product van SIDNOp dit moment kunnen deelnemers nog straffeloos onbeperkt bezwaar maken tegen verhuizingen van .nl-domeinnamen.
Vanaf 1 januari 2008 is dat voorbij en moet er voor ieder onterecht bezwaar een boete van 10 euro worden betaald.

Deelnemers oneens met bezwaar boete
Direct na dat de boete door SIDN bekend was gemaakt, barstte felle discussies los onder de deelnemers. De meeste deelnemers zijn het fel met de nieuwe boete oneens. Het probleem is voornamelijk dat er bezwaar wordt gemaakt door de deelnemers, omdat de houder van de wegverhuizende domeinnaam, dit niet aan zijn deelnemer heeft bekend gemaakt.

Machtiging verplicht voor bezwaar
SIDN stelt hierover dat de deelnemer ten alle tijden gemachtigd moet zijn om op te treden namens de houder en dat de deelnemer alleen bezwaar mag aantekenen op verzoek van de houder. Dat argument faalt in mijn ogen, gezien de deelnemer er doorlopend toe gemachtigd is om er voor te zorgen dat de continuïteit en beschikbaarheid van de domeinnaam van de houder is gegarandeerd. Daaronder valt het ook het blokkeren van een verhuizing, wanneer de houder dit niet vooraf heeft aangekondigd.

Ik sluit me daarom bij het gros van de deelnemers aan, die van mening zijn dat de procedure niet werkt in de praktijk en SIDN dat probleem op de deelnemers afschuift.

SIDN zet deelnemers buitenspel
Wat mij ook verbaasd is dat SIDN voorafgaand aan deze beleidsverandering maar bij een beperkt aantal deelnemers advies heeft ingewonnen en het beleidsvoornemen niet naar alle deelnemers is gecommuniceerd. Pas nu het besluit is genomen om de beleidsverandering door te voeren, wordt dit aan de deelnemers bekend gemaakt. SIDN moet oppassen dat ze op deze manier haar deelnemers niet buitenspel zet!

Signatuur van Roelof Meijer
Ik zie hier duidelijk de signatuur van SIDN directeur Roelof Meijer in, recht door zee en slagen maken. Die aanpak bevalt me wel en ik heb daar dan ook waardering voor. Echter moet Meijer daarbij niet vergeten dat ondanks zijn wens dat hij van SIDN een “normaal bedrijf” wil maken, hij toch te maken houdt met een organisatie die als monopolist, een publieke functie uitvoert en ook een publiek belang dient. Inspraak van stakeholders, voorafgaand aan beleidsveranderingen, is daarbij een absolute randvoorwaarde.

Tarieven stijgen met 2 procent
De de discussie over de onterechte verhuizingen zou ik bijna vergeten dat de tarieven van SIDN met gemiddeld 2 procent gaan stijgen. De deelnemer gaat 155 euro per kwartaal betalen, een nieuwe registratie of verhuizing gaat 0,51 euro kosten en het abonnement op domeinnamen stijgt naar 0,92 euro per kwartaal. De prijsverhoging lijkt me marktconform en daar heb ik dan ook geen commentaar op.

Nijman, 27 september 2007 10:38 am

Dit is zo irritant:

De reden waarom er veel bezwaren zijn bijgekomen is omdat klanten niet opzeggen. Niet omdat wij het leuk vinden maar steeds verhuizingen op te zeggen. Als iemand wil verhuizen prima, maar als die niet heeft opgezegd dan weet ik er ook niets van en dus een nee als antwoord.

Nu moet je dus je klanten gaan bellen om navraag te doen. JE kunt ook niet bellen, maar wat als er nu eentje tussen zit die wel onterecht wordt gekaapt. Ik voorzie dat nu veel onterechte verhuizingen geen bezwaar meer krijgen uit angst voor de kosten

Eric Veraart, 27 september 2007 11:00 am

Misschien een optie om domeinen te kunnen locken en/of een auth-ID toe te passen, zoals bij sommige extensies al het geval is. Dit dwingt de houder om contact op te nemen met de deelnemer bij een verhuizing.

Erik Smit, 27 september 2007 11:01 am

Dit lijkt mij simpel.

Op het verhuisformulier staat "en verklaart tevens de huidige deelnemer tijdig op de hoogte te hebben gesteld van deze verhuizing en op de door de huidige deelnemer voorgeschreven wijze te hebben opgezegd.".

Als ik als huidige deelnemer niet tijdig op de hoogte ben gesteld kan ik aannemen dat dat formulier niet ingevuld is en het dus een onterechte verhuizing betreft.

Of de klant pleegt valsheid in geschrifte door z'n handtekening daar onder te zetten.

Lamp-, 27 september 2007 11:51 am

Wat is dus goedkoper. Standaard 10 euro bij bezwaar of het extra personeel om elke aanvraag na te gaan bij je klant.

Tijd om het om te draaien. Geeft de nieuwe registrar de 10 euro boete als die er niet zeker van is dat de oude provider niet op de hoogte is. Mocht de nieuwe klant dus niet gedaan hebben, maar wel aanvinken, kan die de 10 euro boete meteen doorberekenen aan zijn nieuwe klant.

Magus, 27 september 2007 12:43 pm

Vanaf de kant van de domeinhouder schiet de boete z'n doel voorbij indien de nieuwe registrar met de boete komt te zitten. De oude registrar kan dan nog steeds domeinen in gijzeling houden a la mijn-registrar dat met buitenlandse domeinen doet.

Paul, 27 september 2007 1:27 pm

Lamp- : Goed plan!

Want inderdaad.. opzeggen kent men tegenwoordig niet meer bij domeinnamen..

TotallyHosted, 27 september 2007 3:26 pm

Laten we in godsnaam met een EPP-code gaan werken die ze bij de huidige registrar op kunnen vragen. Maak er een regel bij dat de huidige registrar die binnen 5 werkdagen moet verschaffen of anders wel een boete in rekening brengen ...

Ik vind dit nogal een kansloze manier.

DreamHost.nl, 27 september 2007 3:39 pm

Dit is dus gewoon weer een goed voorbeeld waarom de SIDN het systeem van .be/eu of .com/net/org had over moeten kopen toen er sprake was van de ontwikkeling van DRS 4.x. Nu moeten er allemaal rare constructies worden bedacht omdat het niet helemaal volgens de planning loopt...

MabadosS, 27 september 2007 3:41 pm

[quote]Laten we in godsnaam met een EPP-code gaan werken die ze bij de huidige registrar op kunnen vragen. Maak er een regel bij dat de huidige registrar die binnen 5 werkdagen moet verschaffen of anders wel een boete in rekening brengen …

Ik vind dit nogal een kansloze manier.
[/quote]

Ik ben grandioos tegen het gebruik van een EPP code.

Ik heb een tijdje geleden veel problemen gehad bij een host omdat deze weigerde mij de epp code te geven van een .com domein, terwijl alles netjes was opgezegd zoals het in hun AV staat.
Zo is er bijna een maand downtime geweest!

Ik ben een enorm vorstander van de manier waarop dns.be werkt. Zo blijft de macht bij de eigenaar van het domein. Als ik beslis te verhuizen kan de host mij niet tegenhouden.

Tom Baars, 27 september 2007 3:45 pm

een systeem ala .be/.eu had ook voor veel problemen gezorgt omdat veel foutieve emailadressen staan bij het admin contact in het register. Ik ben ook niet eens met de boete maar weet ook niet wat er wel moet gebeuren.

Richard, 29 september 2007 11:57 am

[quote]een systeem ala .be/.eu had ook voor veel problemen gezorgt omdat veel foutieve emailadressen staan bij het admin contact in het register. Ik ben ook niet eens met de boete maar weet ook niet wat er wel moet gebeuren.
[/quote]

Foute emailadressen kun je laten wijzigen bij huidige registar lukt dat niet is het altijd mogelijk om via fax verhuizing te bevestigen.
Voor mij niets beters dan .be!

  • Pingback: SIDN: Alternatieven voor boete onterecht bezwaar tegen verhuizing · ISPam.nl

  • Ivo, 26 november 2007 10:31 pm

    Mwah ik vind er zeker wat inzitten.
    Ik word zelf behoorlijk moe van kolossen in de hostingwereld bij wie de administratie zelf een zooitje is en per defenitie bezwaar aantekenen.

    Arjan Bijnen, 27 november 2007 1:59 am

    @Ivo: Wat SIDN misschien ook nog kan doen is een stemming onder alle deelnemers met als resultaat "De meeste stemmen gelden".

  • Pingback: SIDN stapt niet over op registratiesysteem van DNS.BE | ISPam.nl

  • Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.