Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Nieuwe vraag het Mr. Ras: Wanbetalers

  • Door
  • Vraag het Mr. Ras
  • geplaatst op
  • 27 september 2007 13:13 uur

ICTRechtVandaag weer een nieuwe Vraag het Mr. Ras, de rubriek op ISPam.nl waarin mr. Steven Ras van ICTRecht één juridische vraag van ISPam.nl lezers beantwoord.

De ene week mogen lezers van ISPam.nl hun vragen binnen een bepaald juridisch thema in de comments stellen, de week daarna zal mr. Ras één vraag uit de comments uitkiezen en beantwoorden.

Deze week is het juridisch thema: Wanbetalers.

Stel nu je juridische vraag over wanbetalers aan mr. Ras in de comments.

Mark, 27 september 2007 3:22 pm

Welke vormen van contract zijn vereist om een wanbetaler voor het gerecht te brengen en een goede kans te hebben het bedrag via die weg te ontvangen? Uiteraard nadat de herinneringen en aanmaningen zijn verstuurd en er eventueel een incasso bureau is ingeschakeld.

Nijman, 27 september 2007 6:17 pm

Hoi Mark,

Meneer Ras zal het wel beter uitleggen, maar zover ik weet niet. Je kunt direct een gerechtelijke procedure (via rechtsdeurwaarder) starten. Als dan echter de niet betalende partij wel wil betalen zal je de gerechtelijke kosten zelf moeten betalen omdat je zelf geen extra pogingen hebt ondernomen.

Wat ik wel zou willen m.b.t. .nl domeinen is hoe je een .nl domeinnaam aan jezelf kunt toe eigenen bij wanbetalers, zonder dat je eigenlijk in overtreding bent.

Max, 27 september 2007 6:59 pm

Wij hebben relatief veel wanbetalers uit Belgie.

Dit wordt deels veroorzaakt doordat men daar niet bekend is met de in Nederland gebruikelijke overeenkomsten tot wederopzegging die automatisch verlengd worden.

Maar ook krijg ik de indruk dat ze het idee hebben dat Nederlandse bedrijven toch niets tegen Belgische wanbetalers kunnen beginnen, en betalen daarom niet.

Tegen deze mentaliteit willen we graag wat doen.
Hoe kunnen we buitenlandse klanten tot betalen dwingen?

In onze algemene voorwaarden staat verder vermeld dat op de overeenkomst Nederlands recht van toepassing is.
Is het dan ook mogelijk een procedure bij een kantongerecht in Nederland te beginnen, en het vonnis in Belgie ten uitvoer te brengen?

Wido, 27 september 2007 9:26 pm

In hoeverre ben je gemachtigd om alle producten van een klant af te sluiten wanneer deze in gebreke blijft bij het betalen van één product, ook na meerdere herinneringen.

Stel een klant neemt 10 domeinnamen af met 10 hosting pakketten, de klant betaald vervolgens 1 domein en een hosting pakket niet, ben je dan gerechtigd om de overige 9 domeinen en hosting pakketten ook af te sluiten om zo de klant wat harder te dwingen te betalen?

Glenn, 28 september 2007 11:36 am

Heeft een klant het recht een schadevergoeding te eisen voor gedorven inkomsten nadat we als hoster het account afgesloten hebben na meerdere malen niet betaald te hebben?

Randy, 28 september 2007 9:17 pm

Nijman: "Wat ik wel zou willen m.b.t. .nl domeinen is hoe je een .nl domeinnaam aan jezelf kunt toe eigenen bij wanbetalers, zonder dat je eigenlijk in overtreding bent."

En dit vind ik nu walgelijk, bah. Gewoon uit de DNS zetten en opzeggen.

Robbie, 29 september 2007 6:30 am

Hoi Randy,

Daar wil ik ook nog wel het een en ander over kwijt. Ik heb telefonisch contact gehad met een van de verantwoordelijken binnen de SIDN en hier een behoorlijke discussie over gevoerd. De rechten van de Deelnemer van de SIDN worden hier in het geheel niet beschermt doordat zogenaamde 'hoppers' zonder te betalen naar elke provider kunnen gaan. Wij als provider kunnen hier niets anders tegen doen dan enkel en alleen een 'protest wegverhuizing' tegen in te dienen, iets wat straks ook nog eens een keer een betaald iets gaat worden! (er komen een dezer weken nog duidelijke richtlijnen overigens, de provider zal aan een aantal criteria moeten voldoen voordat deze moet betalen)

Feit is dat het ontzettend moeilijk is om een domeinnaam aan je toe te eigenen zonder dat je hierbij de regels van de SIDN overtreed. Ze hebben me wel verteld dat ze momenteel bezig zijn met een onderzoek om de mogelijkheid te gaan bieden om beslaglegging op een domeinnaam in te voeren. Dit zou via een deurwaarder o.i.d moeten gaan omdat de SIDN hier zelf niet als 'rechter' tussen wil zitten. Mijn inziens wederom een waardeloze procedure omdat je de provider/deelnemer wederom met kosten opzadelt om iets gedaan te krijgen bij je klant. Wat mij betreft gaan ze eens een keer iets onderzoeken zodat wij als deelnemer de mogelijkheid gaan krijgen een wegverhuizing tegen te houden vanwege betalingsachterstanden.

Wouter, 29 september 2007 1:00 pm

@Randy,
De enige legale manier volgens de regels van SIDN is eenvoudig.
Haal het domeinnaam uit de nameservers waardoor het domeinnaam niet meer voldoet aan de tecnische eissen van SIDN.
Hierna heb jij het recht als deelnemer het domeinnaam technisch op te heffen bij SIDN, immers het domeinnaam voldoet niet meer aan de eissen.
eenmaal technisch opgeheven is het domeinnaam vrij voor registratie, dus ook voor jou.

Het is een "officiele manier" om een domeinnaam bij een klant weg te halen en zelf te registreren.
Echt netjes is het niet voor je klant en die zal ook wel protest aantekeken.
Middels je status berichten van SIDN kan jij aantonen dat het domeinnaam vrij was en dus zelf geregistreerd heb.

Doe deze procedure nou wel als je al 2 herinneringen gezonden heb, de klant heeft na 2 herinneringen (dus 3 betalingsverzoeken) ruimschoots de mogelijkheid gehad om aan zijn verplichting te voldoen.
De klant voldoet niet aan zijn verplichting dus betaald niet voor zijn domeinnaam / webhosting waar ook de door jou aangeboden DNS service aan vast zit.

De klant mag het domeinnaam natuurlijk altijd weer terug kopen voor het openstaande saldo + kosten voor het op naam zetten van het domeinnaaam.

Nogmaals, is niet de netste manier maar juridisch volledig juist EN zeer effectief gebleken

SWINX.NL, 29 september 2007 3:31 pm

@Wouter
Deze methode gaat denk ik ook niet meer werken als SIDN quarantine in gaat voeren.

Randy, 29 september 2007 7:01 pm

Kijk je bedrijfsplan nog eens na. Als het goed is heb je rekening gehouden met debiteurenrisico. Ook wij zitten wel eens met incassoprocedures (39 vanaf 1-1), die overigens allen geslaagd zijn. Drie ervan lopen nog. Het probleem van de zgn. 'hoppers' heb je in eigen hand. Zij 'hoppen' tussen de verschillende 1-euro hosters. Door je prijs ietwat te verhogen (investeren in goede DNS/fallback!) voorkom je al een hoop van dergelijke klanten is onze ervaring. Al moet ik zeggen dat 90% van onze klanten B2B is. De meeste betalingsproblemen doen zich voor bij streaming media, de zgn. internetpiraten. Deze groep betaald de eerste keer dan ook altijd vooraf.

  • Pingback: Vraag het Mr. Ras: Wanbetalers · ISPam.nl

  • Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.