- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 13 juli 2006 11:05 uur
Webhostingbedrijven leveren nu aan hun klanten een domeinnaam, een stukje schijfruimte en dataverkeer, waar ze hun website op kunnen plaatsen en daarnaast ook voor zorgt dat ze kunnen e-mailen. Nu zal hiervoor vast altijd een markt blijven, echter vraag ik me af of er voor de huidige hoeveelheid bedrijven die nu dit soort dienstverlening aanbieden nog plek zal zijn over een aantal jaren.
Het punt is naar mijn idee namelijk dat webhosting opzichzelf geen doel is, maar een middel om het doel van je website in de lucht te hebben of iets abstracter, te kunnen communiceren te bereiken. Het is dus absoluut noodzakelijke dienstverlening, echter vraag ik me dus af of dit soort dienstverlening nog lucratiever genoeg zal zijn om er een bedrijf volledig op te baseren.
Het zelfde zie je bij boeren, die leveren een essentieel product namelijk onze voeding, echter kunnen de meesten nauwelijks en vaak enkel dankzij subsidies het hoofd boven water houden. Als je het product dat de boeren leveren naar de uiteindelijke eindgebruiker volgt zie je dat bij elke verwerkingsstap de prijs bijna kwadratisch toeneemt. Dus hoe meer verwerking er van het boerenproduct heeft plaats gevonden hoe duurder het product is geworden en hoe verder je in de verwerkingsketen zit, hoe lucratiever.
Bij webhosting zie je het zelfde, waarbij de diensten die bovenop de webhosting geleverd worden, zoals ASP-diensten, publishing diensten (weblogs), CMS aanbieders en andere aanbieders van webbased services bovenop de webhosting beter boeren dan de webhoster.