- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 10 september 2009 08:05 uur
Klanten van Colt Telecom in negen verschillende steden in Europa zitten al sinds afgelopen dinsdag zonder internet. Enkel VoIP en data-diensten van het bedrijf zouden niet door de storing getroffen zijn. Er gaan verschillende geruchten over de storing. Colt zelf houdt de kaken stijf op elkaar.
De getroffen Colt klanten bevinden zich in Londen, Brussel, Genève, Dublin, Zurich, Milan, Frankfurt, Wenen én Amsterdam. Colt heeft in verschillende updates over de storing enkel aangegeven dat het grootste deel van haar klanten niet getroffen is en voip- en data-diensten nog wel functioneren. In de laatste update van afgelopen middernacht stelt Colt:
We have been implementing our action plan designed to restore and re-instate service to any customers still affected and are making good progress. We aim to bring the few remaining affected customers back online as quickly as possible, continuing to work throughout the night to achieve this.
De storing zou zijn veroorzaakt door een breuk van de onderzeese kabel die Groot-Brittannië met het Europese vasteland verbind, meldt The Register. De netwerkkaart van Colt laat zien dat er twee van die verbindingen zijn, van Londen naar Brussel en Gent. Andere klanten van Colt hebben gehoord dat de storing zou zijn veroorzaakt door een stroomstoring in een Colt datacentrum en een derde genoemde oorzaak is een DDoS-aanval. Gezien de Colt woordvoerders weigeren te reageren op de oorzaak, blijft het gissen.
Update 16:00 uur:
Colt Telecom noemt een ‘broadcast storm’ als oorzaak van de storing:
The problem was caused by a ‘broadcast storm’ which involved very significant amounts of traffic being generated on the IP network and certain parts of the network being overloaded. Most customers and services were therefore not affected.
We identified a solution and yesterday evening began to implement a programme to restore service to those customers still affected. Service has now been restored to the majority of affected customers and we expect that service will be restored to the remaining affected customers shortly.