- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 25 oktober 2007 08:05 uur
De muziekindustrie houdt al jarenlang vast aan prehistorische businessmodellen. In Denenmarken lijkt het tij nu te keren, door de Deense afdeling van de IFPI is voorgesteld om aan ISP’s licenties te verkopen, waarmee alle klanten van de ISP onbeperkt legaal muziek kunnen uitwisselen, zo meldt O’reilly.
Dat is dan ook meteen het grootste nadeel van het voorstel, ISP’s moeten, als het aan de IFPI ligt, de licentie voor al hun klanten afsluiten en per klant 16 euro per maand, voor de licentie gaan betalen, ongeacht of individuele klanten wel of geen muziek uitwisselen. Daarnaast zou de IFPI de muziek die uitgewisseld wordt, van een watermerk willen voorzien, waarmee de privacy van de klanten van ISP’s in gevaar kan komen.
Ondanks dat er aan het voorstel nog de nodige haken en ogen zitten, mag dit voorstel gezien de huidige praktijk, een revolutie worden genoemd. De muziekindustrie heeft feitelijk twee doelen, allereerst natuurlijk geld verdienen en om dat te bereiken moet de muziek wel verspreid worden. In het huidige businessmodel van de muziekindustrie zijn geld verdienen en verspreiding van de muziek aan elkaar gekoppeld. Dankzij internet kan de muziek ‘zichzelf’ verspreiden, wat een hoop inspanning en geld scheelt en hoeft de muziekindustrie enkel nog er voor te zorgen dat er geld binnenkomt.
Hopelijk gaan de ogen van de Nederlandse muziekindustrie ook open. Toen ik laatst filesharing abonnementen voorstelde tijdens een bijeenkomst over de thuiskopie in het digitale tijdperk, lieten vertegenwoordigers van de muziekindustrie weten daar niks voor te voelen.