Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Admin-C voor eeuwig (column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 8 oktober 2009 08:05 uur

Iedereen die actief is in de hostingbranche kent de verzoeken van klanten om bij registratie van een domeinnaam een andere naam te mogen gebruiken. Tot voor kort waren er twee mogelijkheden. Je vulde als hoster je eigen gegevens in, of je verzon een naam. En nog even los van de vraag of dat was toegestaan op die manier hebben vele partijen klanten op die manier kunnen helpen.

Door tal van redenen zijn registrars de laatste jaren kritischer gaan kijken naar deze vorm van klantenservice. Zelf heb ik met één van die redenen een persoonlijk ervaring.

In de jaren dat ik werkte voor een grote access -en hostingprovider was het nog niet toegestaan dat particulieren een .NL naam zelf registreerden. Net als enkele concurrenten dachten we daar een simpele oplossing voor gevonden te hebben. We registreerden de gewenste domeinnaam als 2e domeinnamen (red: in het verleden werden de gegevens van de éérst geregistreerde .nl-domeinnaam aan elke volgende geregistreerde .nl-domeinnaam gekoppeld). De consument lieten we een contract tekenen waarin hij de naam weer van ons huurde. Uiteraard in combinatie met een ADSL account en doorroutering van de personal home page naar de domeinnaam, want dat was beter voor de omzet.

Naar deze constructie was veel vraag. In de eerste week na de lancering werden er zo meer dan duizend domeinnamen geregistreerd. Niet allemaal .NL namen maar vooral veel generieke TLD’s. Zelfs toen het na 2003 mogelijk werd voor particulieren een .NL te registreren, bleef het een dienst waar veel klanten om vroegen.

Als Admin-c voor het hoofddomein werd ik zo uiteindelijk mede verantwoordelijk voor 30.000 domeinnamen. Dat leverde soms wat extra werk op als een klant meende “zijn” domeinnaam te kunnen verhuizen, maar in de regel viel daar wel een mouw aan te passen.

Het werd minder leuk voor mij toen ik in 2007 mijn toetsenbord in de wilgen hing en elders ging werken. Ondanks het feit dat ik alle collega’s, afdelingen, registrars en registry’s maanden van te voren al had ingelicht en had verzocht mijn naam als Admin-c te vervangen door een opvolger gebeurde er niets.

Mijn zakelijk telefoonnummer werd nog wel in tal van WHOISsen stond vermeld maar bestond niet meer. Om die reden gingen talloze vermeende houders, potentiële kopers, collega hosters en zelfs handhavers op zoek naar mij. Dat leverde mij en mijn familieleden tal van vervelende en soms ook boze telefoontjes en e-mails op. Uiteraard bijna altijd op ongelegen momenten en geen rekening houdend met het feit dat ik ook wel eens in het buitenland zit met enkele uren tijdsverschil.

Toen ik de afgelopen maanden hosters interviewde werd mij regelmatig de vraag gesteld, waarom ik nog zoveel domeinnamen beheer. Ik beheer ze niet, het lijkt er helaas op alsof ik er niet meer vanaf kom. Wat ik daarmee wil aangeven is: Als je diensten of producten bedenkt, maak dan ook de inschatting of ze je niet blijven achtervolgen als je vertrokken bent.

Jurri@n, 8 oktober 2009 10:44 am

Eigenlijk is het ook een minpuntje bij veel registries: ze vereisen een natuurlijk persoon voor de Admin-C, terwijl bij een bedrijf een afdeling gewenst zou zijn.

Randy ten Have, 8 oktober 2009 10:53 am

Daarvoor heb je toch Dhr./Mevr. D.E. Administratie?

Jochem, 8 oktober 2009 12:21 pm

Hiervoor gebruikt(e) mijn werkgever inderdaad ook altijd een nep naam. Erg leuk bij nieuwe werknemers: "Jan Jansen, die werkt hier niet hoor?"

Maar kan me voorstellen dat je aan zoiets niet denkt als je 'pionier' bent op dat vlak.

Rashid Niamat, 8 oktober 2009 1:51 pm

@Jurri@n,
Volledig mee eens

@Randy,
En SIDN heeft daar nog nooit vragen over gesteld?

@Jochem,
je moet eens weten hoe vaak klanten, klagers, concullega's, registries dachten dat mijn naam fake was ;-)

@All,
bij nader inzien is wellicht de grootste suffigheid geweest een specifiek telefoonnummer vermelden, ipv centrale of administratie.

Randy ten Have, 8 oktober 2009 10:13 pm

Misschien kunnen we het nog wijzigen in 0900-ADMIN-C á 1,30 per minuut :)

Dreas, 9 oktober 2009 3:30 am

Ik zou SIDN maar even een mailtje sturen. Lijkt me dat het verplicht is de juiste data in de WHOIS te hebben, dus dan moeten zij de partijen die dit onjuist doen maar benaderen?

Rashid Niamat, 9 oktober 2009 9:02 am

@Randy,
ik heb nog nergens gevonden dat zoiets niet is toegestaan. Dus we hebben zowaar een bron van inkomsten ontdekt. ;-)
+ een instrument om je reputatie om zeep te helpen.

@Dreas,
SIDN en de andere partijen weten hiervan. Waarom ze er niks aan doen is mij een raadsel.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.