Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

SIDN: Alternatieven voor boete onterecht bezwaar tegen verhuizing

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 23 november 2007 08:25 uur

SIDNHet plan van SIDN om deelnemers 10 euro te laten betalen wanneer ze onterecht bezwaar maken tegen de verhuizing van een .nl-domeinnaam leverde SIDN een storm van kritiek op, waaronder van mij.

Naar aanleiding van de kritiek heeft SIDN een aantal deelnemers geconsulteerd. Op basis daarvan is besloten om naar alternatieve oplossingen te kijken. SIDN zal haar deelnemers ruim op tijd laten weten voor welke oplossing gekozen wordt, zodat deelnemers zich hier op kunnen voorbereiden, zo heeft SIDN haar deelnemers laten weten.

Het lijkt er dus op dat SIDN zich de kritiek heeft aangetrokken, de boete voor onterecht bezwaar tegen verhuizing lijkt daarmee in de huidige opzet van de baan.

Het plan voor de boete was er, om een probleem op te lossen waar alleen deelnemers last van hebben. Dat SIDN gekozen heeft voor een oplossing, die veel deelnemers als erger dan het probleem zelf beschouwen. Laat zien dat er iets ernstig mis is met de besluitvorming hiertoe!

Nijman, 23 november 2007 9:47 am

Denk dat als alle hosters hun klanten voor de verhuizing in te zetten een bevestiging laten geven of dat ze netjes hebben opgezegd bij hun hostingprovider (en het daardoor dus ook gebeurd) een groot deel (denk zelfs zo'n 90%) van de bezwaren verdwijnt.

Arjan Bijnen, 23 november 2007 11:06 am

De opzet van SIDN was in principe goed. Er zijn talloze partijen welke klakkeloos cq automatisch bezwaar indienen bij elke verhuizing. Juist deze partijen wou SIDN via deze weg aanpakken.

Jurrian, 25 november 2007 8:04 pm

Misschien is het een idee voor SIDN om de methode in te voeren die ook bij .com en .net gebruikt wordt; vraag bij je oude registar een code op die je moet doorgeven bij je nieuwe registar. Dit verplicht de klant om een opzegging door te geven bij de oude registar (anders krijgt men de code niet). Tevens worden onterechte verhuizingen hiermee vrijwel onmogelijk.

Het grootste probleem zijn nl. de klanten die 'vergeten' om hun oude registar in te lichten over de verhuizing. Deze doet netjes zijn werk en houdt de verhuizing tegen in belang van de klant.

Om problemen te voorkomen met registars die de code niet willen afgeven, kun je een formulier per post / fax als extra methode invoeren (opsturen naar SIDN, niet naar de registar). De verhuizing duurt dan wel iets langer, maar je kunt in ieder geval verhuizen indien de registar de code niet geeft.

Arjan Bijnen, 26 november 2007 12:20 am

@Jurrian: Recentelijk heeft SIDN een consultatiebijeenkomst gehad. Hierover zal bij de bijeenkomst voor deelnemers vast en zeker meer over bekend worden.

De methode van InterNIC met de AUTHCode verplicht trouwens helemaal niet aan de klant om bij de oude hoster op te zeggen. Klanten kunnen deze code zonder al te veel problemen gewoon vanuit InterNIC cq een 3de partij ontvangen.

Een hoster welke SIDN deelnemer is kan ten alle tijden zien dat de houder of iemand anders een verhuizing voor het domein heeft aangevraagd. De boete van 10 euro was (zoals ik eerder vermelde) vanuit SIDN voornamelijk bedoeld om zo partijen welke "Automatisch bij elke verhuizing bezwaar in dienen" aan te pakken. Naar mijn mening niet meer dan terrecht tevens!

Om procedures als Fax inzenden etc. dient SIDN weer extra kosten te maken welke vroeg of laat toch in de prijs van het product doorgevoerd moeten worden. Denk dat weinig SIDN deelnemers daar echt op zitten te wachten.

Rick, 26 november 2007 9:45 am

Dit lijkt me symptoombestrijding. Het fundamentele probleem is naar mijn mening dat het hele .nl domein gebeuren totaal niet transparant is voor 'gewone' domeinhouders en er teveel SIDN-deelnemers zijn die het niet al te nauw nemen met de letter en geest van de regelementen.

Om hun klanten in bescherming te nemen blokkeren veel deelnemers automatische elke verhuizing waarvan ze niet op de hoogte zijn, mijns inziens heel begrijpelijk en volkomen terecht.

SIDN moet eerst maar eens het eigen straatje schoonvegen en er voor zorgen dat domeinregistratie in Nederland een transparant product wordt dat verzorgt wordt door 100% betrouwbare partijen.

Arjan Bijnen, 27 november 2007 1:56 am

@Rick: SIDN deelnemers kunnen een verhuizing niet blokkeren, ze kunnen enkel bezwaar indienen. Wanneer dit bezwaar wordt ingedient wordt de verhuisprocedure over het algemeen verlengt, dit ondanks klanten keurig aangegeven hebben te willen verhuizen en hun abbonement al lang en breed opgezegt hebben. Dit valt bij lange na niet onder het beschermen van de klanten maar onder het pesten van je klanten cq de collega partij.

Elk bezwaar wat wordt ingeschoten bij SIDN wordt door een medewerker in behandeling genomen. Wanneer er tich bezwaren binnen komen moeten er extra medewerkers ingeschakeld worden.... Niet meer dan terrecht dat deze dan ook maar betaald worden door de extra werk veroorzakers toch?

SIDN is keurig bezig met ontwikkelingen omtrent het versterken van het .nl product. Opzich denk ik dat SIDN het niet eens zo erg zal vinden als zei het straatje schoon mochten vegen zodat het .nl product enkel nog maar door 100% betrouwbare partijen kan worden geleverd. Tenslotte zal het .nl product en het register dan enkel maar een goede naam krijgen. Dit zal echter wel de markt voor de resellers geheel dicht gooien.

Mark, 28 november 2007 9:13 am

@Arjan: Het zou slechts de markt voor resellers beperken en eventueel een prijsstijging tot gevolg hebben.

  • Pingback: Jaaroverzicht 2007: SIDN · ISPam.nl

  • Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.