- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 30 oktober 2009 08:05 uur
Easynet Global Services is zeer verbaasd en teleurgesteld over de storing die eerder deze week in hun één jaar oude datacentrum plaatsvond en waarbij de temperatuur hoog opliep.
“Woensdagmorgen om 0.03 uur trad er een storing op in het koelsysteem van een ruimte in een datacentrum van Easynet”, vertelt Easynet-woordvoerster Cathy van de Garde in gesprek met ISPam.nl. Het ging niet om een storing in de airconditioning – zoals op sommige websites wordt gesteld, benadrukt ze.
Het gaat om een nieuw en duur koelsysteem dat in een ‘zeer beperkte’ ruimte in het datacentrum de temperatuur regelt. “We hebben vorig jaar negen miljoen euro geïnvesteerd in milieuvriendelijke systemen die zorgen voor een zeer lage CO2-uitstoot. We zijn dan ook erg verbaasd dat één van die nieuwe systemen nu plotseling problemen geeft.”
Volgens Van de Garde zijn technici van Easynet samen met de fabrikant van het koelsysteem direct na de storing op zoek gegaan naar een oplossing. Die werd om half drie ’s morgens gevonden.” Toen was de temperatuur in de ruimte inmiddels opgelopen tot 52 graden Celsius”, vertelt ze. “Bij 55 graden hebben we een gedwongen powershutdown en grijpen we echt drastisch in.” Rond vijf uur ’s morgens was de temperatuur weer op een ‘aanvaardbaar’ niveau.
Schade
Hoeveel klanten last hebben gehad van de storing, is niet bekend. “We hebben veel wholesale-partners en die hebben weer hun eigen klanten, dus we weten niet wie er allemaal gedupeerd zijn geweest.”
Wel weet ze dat enkele partijen schade hebben, maar hoe groot de totale schade is, kan Van de Garde niet zeggen. “De klanten zijn ingelicht en we zijn samen een grondig onderzoek gestart naar de oorzaak van de storing zodat we de verantwoordelijkheid hiervan kunnen vaststellen. “En dan zal het wel een verzekeringskwestie worden”, denkt Van de Garde.