- Door
- Randy ten Have
- geplaatst op
- 4 november 2009 08:03 uur
Een jaar geleden werd het .co.nl (sub)domein geïntroduceerd op de ICANN meeting in Parijs door EuroDNS. Vanaf 18 november was het mogelijk om voor iedereen die een merkrecht had zijn .co.nl domein vast te leggen. Onder andere Heineken en Bacardi maakten gebruik van deze mogelijkheid.
Enkele maanden later, op 10 maart 2009 was het voor iedereen mogelijk een .co.nl domein te registreren. Een simpele Google query laat zien dat het domein inmiddels zijn weg richting acceptatie vind en laat ruim 65.000 resultatien zien. Hoeveel .co.nl domeinen er daadwerkelijk geregistreerd zijn, wil product manager Sander Scholten niet laten weten. “Er lopen meer mensen met hetzelfde idee rond. Daarom geven we de exacte cijfers niet vrij”. Wel benadrukt hij, dat het aantal domeinen met name groeiende is bij eindgruikers, die zelf een ‘mooi’ domein willen hebben, waarvan de reguliere .nl-variant al bezet is.
De co.xx domein extensies staan voor 20% van alle wereldwijd geregistreerde country code domeinnamen en ruim 45 landen promoten hun .co.xx extensie als dè lokale standaard. co.uk bijvoorbeeld, is een bijzonder populaire domein extensie met ruim 8 miljoen registraties. Het zelfde geldt voor co.nz, het subdomein van Nieuw Zeeland. Het doel van deze COmmerciële extensies is duidelijk en er gelden veelal minder restricties voor een .co.xx registratie, wat deze domeinnamen erg aantrekkelijk maakt voor personen en bedrijven zonder vestiging in het land van deze extensie.