- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 12 november 2009 08:02 uur
Of je nu groente verkoopt of wasmachines, iemand die je winkel instapt is mogelijk een klant. Afhankelijk van je vaardigheden kun je die persoon die uit vrije wil naar je toekomt overtuigen met jou zaken te doen.
Bij veel verkoop -en gesprekstrainingen wordt gehamerd op het belang het koopsignaal tijdig te zien en er gepast op te reageren. Dat kan betekenen dat je een eerste gesprek volstaat met een korte kennismaking en de bezoeker voorzien van informatie de zaak weer verlaat. Het mooiste is natuurlijk, en daar stuur je toch op, dat de klant met een tas vol groente of een bezorg afspraak voor de nieuwe wasmachine de zaak verlaat.
Bij handel via internet gaat dat anders. Je kunt allereerst niet zeggen dat elke bezoeker van je website een mogelijke klant is. Daarnaast kent internet geen live oog -en oorcontact, wat de bezoeker precies zoekt en verwacht kun je nooit met zekerheid weten.
Toch zijn er manieren de koopsignalen van website bezoekers te sturen en te meten. Het begint uiteraard met een goede opbouw van de website. De fase daaropvolgend verschilt per type aanbod. In het geval van pure dienstverlening (verzekeringen of hosting) is het weergeven van alle keuzes met veel details belangrijker dan foto’s.
Een ander instrument is het op meerdere plekken aangeven van contact mogelijkheden. Buttons met Call me now of mail ons voor meer informatie werken echt. Iemand die daarop drukt geeft een koopsignaal af. Dan is het wel zaak dat de organisatie goed met dat signaal om gaat.
En op dat punt gaat er toch vaak wat mis. Ik heb het zelf weer mogen ervaren bij mijn mobiele telefonie aanbieder. Ik zag dat mijn huidige belpakket niet meer up-to-date was. Keurig vermeldt de website van de aanbieder, dat ik kan upgraden van X naar Y. Voor meer opties of vragen mail ons.
Ik had een vraag en klik op de mail ons knop. Als onderwerp kies ik abonnement verhogen. Dus de aanbieder moet dan toch zien dat ik een koopsignaal afgeef. Een auto-reply met de toezegging, dat men probeert binnen 5 werkdagen te reageren kwam met 1 minuut terug. Op het echte antwoord wacht ik inmiddels al 3 weken.