- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 12 december 2007 08:05 uur
Vorige week was ik aanwezig bij het symposium: ‘TV 2.0: Internet als volwaardig medium voor digitale videodistributie?‘. Een van de sprekers daar was Simon Hampton, Director Public Policy bij Time Warner, die in het begin van zijn presentatie aangaf dat de bioscoop, DVD, Pay TV en TV allemaal op zichzelf staande verkoop platforms zijn die elkaar niet bijten. Content is omgeving gebonden zo stelde Hampton, om dit te illustreren toonde hij een YouTube screenshot op een bioscoopscherm.
Na afloop van de presentatie van Hamton heb ik hem plenair de vraag gesteld, dat wanneer bioscoop, DVD, Pay TV en TV op zichzelf staande verkoop platforms zijn die elkaar niet bijten en internet ook zo’n platform is. Welk platform lijdt schade door het onbetaald downloaden van films?
Het antwoord van Hampton was een download service als die van de Freerecordshop, die hij in zijn presentatie toonde. Voor de beeldvorming daar kun je voor 12.99 euro een film downloaden, op één PC afspelen én niet branden. Die zelfde film kun je eveneens bij Freerecordshop voor 9.99 euro op DVD kopen en op elke PC én DVD-speler afspelen, zo toonde Machiel van de Velde, beleidsadviseur van de Consumentenbond aan in zijn presentatie, die hij na die van Hampton hield.
De filmindustrie geeft dus zelf expliciet toe dat het downloaden van films geen effect heeft op bioscoop bezoek of DVD verkoop, dus schade door het downloaden van films is onzin!