- Door
- Vraag het Mr. Ras
- geplaatst op
- 13 december 2007 13:28 uur
Vandaag weer een nieuwe Vraag het Mr. Ras, de rubriek op ISPam.nl waarin Mr. Steven Ras van ICTRecht één juridische vraag van ISPam.nl lezers beantwoord. Het thema voor de volgende Vraag het Mr. Ras wordt volgende week op ISPam.nl geplaatst.
De nieuwe spamwetgeving
Naar aanleiding van de nieuwe spamwetgeving vragen de ISP’s zich eigenlijk enkel af: Kan ik mijn (aspirant)klanten evengoed nog van reclamemail blijven voorzien, en zo ja, hoe?
Op grond van het huidige artikel 11.7 Telecommunicatiewet is het door middel van elektronische berichten (e-mail, sms etc.) overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend (de zogenoemde “opt-in”).
Per 1 januari 2008 (deze datum is het streven van staatssecretaris Frank Heemskerk) wordt de werking van het opt-in regime uitgebreid naar rechtspersonen en natuurlijke personen handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf. Zowel de BV’s, als de eenmanszaken en de VOF’s gaan dan onder de werking van het opt-in regime vallen. Dit betekent dat ook zij voorafgaand toestemming moeten hebben verleend voor het ontvangen van bijvoorbeeld een reclamemail. In feite zorgt de nieuwe wet ervoor dat de kring van personen die onder het begrip ‘abonnee’ vallen wordt uitgebreid.
Zijn er nog mogelijkheden om (aspirant)klanten, zijnde bedrijven, per e-mail van reclame te voorzien?
Het antwoord hierop is ‘ja’. Opt-in is namelijk niet vereist indien zich een van de volgende situaties voordoet:
- Als de abonnee in het algemeen heeft bekendgemaakt ongevraagde marketingberichten te willen ontvangen. Daarbij dient de hij aan te geven op welk adres hij die wil ontvangen en indien hij dat wenselijk acht, kan hij daarbij aangeven voor welke soorten berichten dat adres gebruikt mag worden. Het beschikbaar stellen van een dergelijk contactadres wordt volgens de wetgever gelijkgesteld met het verstrekken van een voorafgaande toestemming voor het toesturen van marketingberichten die passen binnen de door de abonnee aan het adres verbonden doeleinden.
- Als de abonnee is gevestigd buiten de Europese Economische Ruimte en voldaan is aan de in het desbetreffende land geldende voorschriften met betrekking tot het verzenden van ongevraagde communicatie.
- Als een ISP het e-mailadres van het bedrijf heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst, dan is het toegestaan om dat e-mailadres te gebruiken voor het versturen van een reclame. Wel dient de reclamemail informatie te bevatten over gelijksoortige producten of diensten. Tevens dient de ISP het bedrijf de mogelijkheid te bieden om kosteloos en op een gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van het e-mailadres.
Let op: bij het laatste punt gaat het om de “verkoop” van een product of dienst. Koop wordt gezien als een overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en waarbij de ander zich verbindt daarvoor een prijs in geld te betalen. E-mailadressen die zijn verkregen in het kader van prijsvragen en gratis diensten vallen dan ook niet onder deze uitzondering op de opt-in.
Update: aanpassing door Steven Ras ivm verduidelijking