- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 24 november 2009 08:01 uur
Vorige week kreeg ik tot twee keer toe mail van oud collega’s die voor zich zelf zijn begonnen. Grappig is dat ze allebei een webshop zijn gestart, zonder dat van elkaar te weten. De achtergrond van de ene oud collega is techniek en die andere is van huis uit marketeer.
Dat merkte ik vrij snel bij het bekijken van de websites. De techneut heeft erg veel aandacht besteed aan een website die er in alle mogelijke browsers even goed uitziet en een logische bestelprocedure. De marketeer heeft vooral gedacht aan wervende teksten, mooie foto’s en een strakke navigatie.
Ik stond op het punt ze te complimenteren met de volgende stap in hun loopbaan. Maar toen realiseerde ik, dat ze me allebei kennen als de man die altijd wel wat te mopperen heeft. Dus ik besloot nog eens goed het geheel te bestuderen in de hoop er een fout te ontdekken.
En die vond ik op beide websites. De techneut, die zich richt op de B2B markt heeft een heldere contact pagina, maar het btw nummer ontbrak. De marketeer was op een ander punt de mist in gegaan.
Hij levert sportaccessoires, een typische B2C activiteit. Dus ik verwachtte dat hij wel aandacht zou hebben besteed aan de kleine lettertjes, beter bekend als de leveringsvoorwaarden. Op het eerste gezicht zag het er allemaal helder uit, maar ergens trok iets mijn aandacht. Toen zag ik het, hij had de leveringsvoorwaarden van onze oud werkgever genomen en die met enkele minimale aanpassingen gebruikt. Als je leveringsvoorwaarden zijn bedoeld voor diensten zoals internetaccesss, maar je gaat goederen als tennisballen en hockeysticks verkopen dan ga je onherroepelijk de bietenbrug op.
De techneut heb ik per e-mail gewezen op de kleine correctie die in mijn ogen nodig was en hem uiteraard veel succes toegewenst. De marketeer heb ik opgebeld en uitgelegd wat er niet klopte. Hij bekende dat toen hij de mailing opstelde doorkreeg nog geen voorwaarden te hebben. Dus dit was maar even gedumpt en nog niemand had er vragen over gesteld.
Ik heb hem dringend geadviseerd toch maar deskundig advies in te winnen. Zoiets kan via een jurist, maar ook vaak via de branchevereniging. Want al zijn je site en business nog zo mooi en uniek, als je voorwaarden niet deugen sta je flink voor schut.