- Door
- John T. Knieriem
- geplaatst op
- 21 december 2009 08:08 uur
Afgelopen week heeft de Europese Commissie nieuwe Europese Regelgeving aangaande de Telecom afgekondigd. Hierin wordt onder meer op zwakke wijze getracht de net-neutraliteit te waarborgen. De wet kent een daarnaast een aantal andere onderwerpen.
De verankering van netneutraliteit in de nieuwe wet is ronduit halfslachtig te noemen. Internet Providers hebben krachtige middelen om onderscheid te maken tussen de verschillende datastromen op het web. Door ‘traffic-management’ kan aan bepaald verkeer voorrang worden gegeven (zoals IPTV). Maar ‘traffic-management’ kan ook misbruikt worden om verkeer dat de operator niet zo handig vindt te beperken of om een dominante positie op de markt te verkrijgen.
Daarom zal onder de nieuwe Europese regels de nationale telecom-waakhond eisen kunnen stellen aan de minimum kwaliteitsniveau’s van de providers. Ook dient de nationale telecomwaakhond te zorgen dat netneutraliteit wordt gewaarborgd. Maar veel verder dan dat providers worden verplicht ‘traffic management’ technieken en beleid vooraf kenbaar maken aan de consument, gaat de wet niet.
Het zou fraai zijn geweest als de formulering hiervan krachtiger zou zijn geweest. Nu kunnen Telco’s bepalen welke informatie de consument voorgeschoteld krijgt en welke niet. Het probleem dat door een telco wordt veroorzaakt wordt hierdoor weer op het bordje van de consument gelegd. Hij zal, als hij überhaupt op de hoogte is van de beperkingen die een telco oplegt, zelf een andere provider moeten zoeken. Maar in veel gevallen zal de consument zich niet eens verdiepen in de specifieke beperkingen van de providers waardoor hij dus onwetend blijft en zijn recht op vrije informatieverschaffing en vrije meningsuiting wordt gedwarsboomd. De huidige wet kan gezien worden als een overwinning van de zeer sterke telecom-lobby in Brussel en geldt als een nederlaag voor de linkse fracties in het Europarlement.
Onderdeel van de wet is verder de oprichting van de nieuwe Europese telecomautoriteit BEREC. Vanaf het voorjaar van 2010 zal het BEREC de nationale telecomregelgevers en de Europese Commissie helpen om ervoor te zorgen dat telecomdiensten in de hele EU kunnen worden geleverd onder consistente en concurrerende voorwaarden. Naast de oprichting van de BEREC is verder bepaald dat Europese consumenten binnen 1 dag van vaste of mobiele telecom operator moeten kunnen wijzigen met behoud van hun telefoonnummer. Een contract met een telco mag niet langer dan 24 maanden duren.
Ook is bepaald dat lidstaten de toegang of het gebruik van services en applicaties op internet moeten zien als een fundamenteel recht zoals vastgelegd in de Europese Conventie voor de bescherming van de rechten van de mens. De wet kent verder onder meer nieuwe regels voor betere bescherming van persoonlijke telecom gegevens, richtlijnen om het platteland ook van breedband te voorzien en betere bereikbaarheid van het noodnummer 112.
De lidstaten moeten hun nationale regelgeving snel aanpassen aan de nieuwe Europese regels.