Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Auto’s, supermarkten en providers (column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 21 januari 2010 08:05 uur

De grote autobeurs in Detroit was voor de Financial Times aanleiding een artikel te plaatsen met de kop “het grote merkensterven bij de autobouwers”. De analyse van FT luidde in het kort: de totale autoproductie is te hoog, de merken zijn te weinig onderscheidend, de klanten zijn niet merktrouw en het management heeft niet op tijd ingegrepen.

Waartoe dat allemaal toe leidt weten we inmiddels. Bedrijven moeten noodgedwongen samenwerken, fabrieken zijn gesloten, het aantal merken neemt gestaag af net als het aantal modellen. De strijd om de klant wordt harder gevoerd dan ooit tevoren met consequenties voor de marges.

In Berlijn vindt deze week de grote Europese beurs voor voedsel en drinken plaats. En daarom keken vorige week de vaktijdschriften terug naar de recente ontwikkelingen in de foodsector. Ze stonden stil bij het prijzenoorlogen tussen de supermarkten in Europa. Partijen zijn het eens over oorzaken. De prijzenoorlogen zijn er omdat er te veel supermarkten zijn. Daarnaast wordt er te weinig samengewerkt terwijl gebundelde inkoopkracht steeds belangrijker wordt. En natuurlijk zijn de klanten wispelturig, kan de efficiency hoger et cetera.

Zo te lezen is er weinig verschil tussen de automobielindustrie en supermarkten. Beiden worstelen om te overleven op verzadigde markten.

En dan denk je, wat heeft dat nou weer met hosting te maken?

Vorige week sprak ik op diverse nieuwjaarborrels met partijen die actief zijn in de hosting branche en bij de toeleveranciers. Bijna iedereen had zo zijn ideeën over wat het komend jaar de sector gaat brengen. Een aantal zaken viel mij daarbij op.

Zo was er bijna niemand, die gelooft in sterke groei in de standaard dienstverlening. Wat ik ook noteerde was dat bijna iedereen verwacht dat er meer partijen samengaan. Dat er verschillend werd gedacht over hoe dat zal gaan spreekt voor zich. De een denkt aan overnames door partijen vanuit de sector, anderen zien meer in gemeenschappelijke inkoop of het uitbesteden van activiteiten aan partners die dat goedkoper of beter kunnen. Opvallend was verder, hoe makkelijk men over dit soort zaken sprak. Het is duidelijk geen taboe.

Ik vind dit interessante ontwikkelingen. Niet alleen omdat ik van mening ben dat het aantal aanbieders in deze markt onvermijdelijk moet krimpen. Maar het idee, dat de hosting sector deze stappen neemt, voordat ze belandt in een uitzichtloze situatie als de auto-industrie of supermarktketens is iets dat mij vooral ook hoopvol stemt.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.