Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Misleidende reclame breedband providers aangepakt

  • Door
  • John T. Knieriem
  • geplaatst op
  • 22 januari 2010 08:05 uur

) over het grote verschil tussen de beloofde maximale en daadwerkelijke downloadsnelheden.

Uit divers onderzoek is gebleken dat de gemiddelde werkelijke downloadsnelheid 60 procent van de geadverteerde snelheid is. Alle grote ADSL-aanbieders halen met moeite de helft van de beloofde downloadsnelheid. Kabelbedrijven scoren beter: Ziggo haalt 80 procent van de beloofde snelheid en UPC 62 procent.  “Internetproviders moeten transparant zijn over de snelheden die ze leveren. Providers hebben echt een probleem als ze onvoldoende duidelijk zijn over de snelheden die ze leveren. Dan kan bijvoorbeeld sprake zijn van misleiding waartegen de Consumentenautoriteit kan optreden,” aldus Heemskerk.

Heemskerk juicht recente initiatieven om de werkelijke internetsnelheden in kaart te brengen toe. Zo beoordeelt de Consumentenbond sinds begin 2009 met de “Providermonitor” iedere maand de prestaties van internet- en telefonieproviders. De uitkomsten van dergelijke onderzoeken maken voor de consument de kwaliteit van de geleverde diensten door providers inzichtelijk. Met name voor ‘zware’ gebruikers is dit zeer belangrijk volgens Heemskerk. Verder schrijft Heemskerk dat het verschil tussen de maximum snelheid en de gemiddelde snelheid niet is verslechterd de afgelopen jaren. Ook neemt de snelheid alleen maar verder toe jaar over jaar als gevolg van nieuwe technologie. Internationaal gezien ‘scoort’ Nederland ook goed.

rob, 22 januari 2010 10:39 am

Die snelheid is ook afhankelijk van je apparatuur die je thuis hebt natuurlijk een 120mbit abbo van upc daar heb je geen ruk aan als je alleen maar laptops hebt met 54mbit wifi kaartjes, of een 54mbit wifi router.

Sander, 22 januari 2010 11:41 am

Aha, dan kunnen ADSL providers dus alleen nog adverteren met 4mbit oid? aangezien er overal wel een idioot is die zover van de wijkcentrale woont dat hij met ADSL nooit meer gaat halen dan dat? Politiek snapt niks van techniek :-)

Lennie, 23 januari 2010 10:46 pm

@Sander daar is toch de postcode check voor ? Ik kan me niet voorstellen dat je straf krijgt van de overheid of justitie of opta of wie dan ook als in je advertentie het ene staat en je bij het behandelen van de aanvraag voor een nieuw abonnement duidelijk aangeeft dat de hele snelheid halen om technische redenen niet mogelijk is.

Arnout Veenman, 24 januari 2010 10:50 am

@rob, wanneer je meerdere apparaten aansluit op de verbinding, dan is dat probleem ook weer ondervangen. ;)

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.