- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 23 juli 2006 09:48 uur
Gisteren kondigde ‘Mario’ van Alfanet BVBA (AlfaHosting / TheFast Hosting) aan dat hij werkt aan een gedragscode voor webhosters. Op basis van de feedback van verschillende concullega’s die hij de afgelopen periode heeft gekregen, heeft hij een lijst van 10 gedragsregels samengestelt waarop hij nu feedback vraagt via webhostingtalk.nl.
Als reden voor de oprichting van de gedragscode schrijft Mario het volgende:
Met honderden webhosting bedrijven en vele websites die handelen over hosting met valse toplijsten, verdoken reclame en verzonnen ervaringen op de markt wordt het voor de consument steeds moeilijker kiezen. Met het publiek onderschrijven van een ethische gedragscode voor webhosters zouden we ons kunnen onderscheiden van de rest. U zou uw klanten en would-be klanten op deze manier kunnen laten weten dat ze terecht komen bij een bedrijf dat een aantal belangrijke gedragsregels naleeft en respecteert. Daardoor krijgt de klant een zekerheid en weet men waar men terecht kan wanneer een klacht tussen de hoster en hem niet opgelost geraakt.
Daarnaast speelt het ook sterk een rol dat hij zich niet bij Stichting Hostmerk Nederland kon aansluiten een rol, zodoende heb ik als (voormalig) functionaris van hem nog een spreekwoordelijke giertank over me heen gekregen. Echter vind ik het wel zonde dat hij niet met Hostmerk is gaan samenwerken, gezien mijn persoonlijke motto aangaande een Hostmerk Lite altijd was, dat ik het een prima idee vond, echter ‘first things first’. Wanneer een vrijwilliger het gros van het werk zou doen, dan had het destijds wat mij betrof zeker on de paraplu van Hostmerk gemogen. Echter spreek ik nu voor de duidelijkheid over mijn gedachte en mening over het onderwerp in het verleden.
Persoonlijk ben ik van mening dat het een prachtig initiatief is en ik hoop van harte dat Mario het van de grond gaat krijgen. Echter gezien mijn eigen ervaring als (voormalig) functionaris van Hostmerk en nu als oprichter van een branchevereniging voor ISP’s weet ik dat het ‘a hell of a job’ is en vermoed ik dat het Mario niet gaat lukken. Zodra de wal het schip keert hoop ik dan dat Mario zich met zijn initiatief en bedrijf zal aansluiten bij Hostmerk. Waarbij het eerste natuurlijk niet helemaal aan hem gelegen is, echter een dergelijke bron van ‘niet lullen maar poetsen’ energie kunnen ze bij Hostmerk vast goed gebruiken. Overigens gun ik Mario zijn succes volledig en absoluut, echter schat ik zijn kansen niet al te hoog in, tenzij hij een grote groep vrijwilligers, die de handjes uit de mouwen steken, achter zich weet te krijgen.