- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 16 februari 2010 08:03 uur
Operators die ook beveiligingssoftware of -diensten aanbieden, zouden dat aan 15 tot 20 procent van hun klanten moeten kunnen verkopen, zegt Peter Bastiaansen als country manager Benelux van F-Secure.
Het van oorsprong Finse beveiligingsbedrijf verkoopt in Nederland uitsluitend via resellers en partners zoals internetproviders, kabelaars en mobiele belbedrijven. “Er zijn nog voldoende groeimogelijkheden om beveiligingsproducten te kunnen verkopen”, vindt Bastiaansen.
“Vooral op het gebied van mobiel breedband zien we heel veel mogelijkheden. Op het Mobile World Congress in Barcelona hebben we ook een nieuwe dienst aangekondigd om data op smartphones te kunnen wissen als de telefoon in verkeerde handen valt. Binnenkort volgt nog een dienst om de data van smartphones te kunnen backuppen.”
F-Secure behaalt bijna de helft van zijn omzet uit de verkoop van producten via partners. Zo worden producten van F-Secure aangeboden door onder meer door KPN, Ziggo en Telfort. “Dat onze producten niet in de winkel te koop zijn, is niet zo goed voor onze naamsbekendheid, want onze concurrenten als Norton, McAfee, Panda en Kaspersky liggen daar wel. ” Toch is dit een bewuste keuze geweest, vertelt Bastiaansen. “We hebben ons gericht op datgene waarin we goed zijn.”
“Juist nu in deze tijd dat de internetmarkt in Nederland verzadigd raakt, kunnen operators nieuwe klanten aantrekken met interessante dienstenpakketten en aanvullende software. Wij leveren die toegevoegde waarde.” Over het marktaandeel dat F-Secure in Nederland heeft, blijft Bastiaansen vaag. “Dat ligt ergens tussen de 1 en 12 procent. Maar als wij de partners helpen om de diensten nog beter aan te bieden dan zal die penetratiegraad omhoog gaan.”