- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 6 februari 2008 08:00 uur
Het is precies één jaar geleden dat XS4ALL haar klachtenprocedure voor (vermeend) onrechtmatige uitingen op internet introduceerde. De procedure geeft de klager en de beklaagde de mogelijkheid anoniem contact te hebben en het geschil samen op te lossen. Indien deze er samen niet uitkomen neemt XS4ALL zelf een beslissing over de klacht, waarbij XS4ALL voor complexe klachten ook een externe commissie achter de hand heeft.
Klachtenprocedure 10 maal gebruikt
XS4ALL noemt de klachtenprocedure een succes. Het eerste jaar is de procedure 10 maal gebruikt, naar volle tevredenheid van alle partijen. Het succes van de procedure zit hem er in dat de klager en beklaagde samen tot een oplossing te komen, waarbij de beklaagde internetter zelf zijn verantwoordelijkheid kan nemen. Terwijl ook de klager weet waar die aan toe is. Dit voorkomt juridische escalatie en minimaliseert de kans dat XS4ALL gedwongen wordt om persoonsgegevens van de klant te overhandigen. XS4ALL meldt trots dat ze het afgelopen jaar geen persoonsgegevens heeft hoeven overhandigen naar aanleiding van een klacht. Ook is het bijeenroepen van de extensie commissie niet noodzakelijk geweest.
Oproep aan ISP’s om de klachtenprocedure ook te gebruiken
Gezien het succes van de procedure roept XS4ALL andere ISP’s op om de procedure (pdf), die onder een creative commons licentie is gepubliceerd, ook te gebruiken. Als aanvulling hierop lijkt het mij een goed plan om een informatie website te maken over het melden van klachten aan ISP’s en een overzicht van welke ISP, welke klachtenprocedure gebruikt.