Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Geen tijdelijk behoud mailadres na overstap provider

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 17 februari 2010 08:04 uur

Belgische consumenten kunnen mogelijk nog dit jaar gemakkelijker overstappen naar een nieuwe internetprovider. De klanten zouden nog een half jaar na hun overstap toegang moeten hebben tot hun oude mailadres. In Nederland is de invoering van een dergelijke regeling erg onwaarschijnlijk.

Roel Deseyn en Jef Van den Bergh, twee Vlaamse politici van de partij CD&V, hebben een wetsvoorstel ingediend dat het behoud van het mailadres na een overstap moet regelen. Het voorstel is ook al goedgekeurd door de commissie Infrastructuur van het Vlaamse parlement.

Met dit wetsvoorstel kan de consument zijn oude provider vragen om gedurende zes maanden alle e-mails door te sturen naar zijn nieuwe e-mailadres. De provider kan er ook voor kiezen om gedurende zes maanden de klant toegang te geven tot zijn oude mailbox. Een soortgelijke regeling zou er ook moeten komen voor bezoekers van persoonlijke websites en blogs, vinden de twee politici. Volgens de parlementariërs vormt het verlies van een e-mailadres een grote drempel bij de overstap naar een nieuwe provider.

Nederland
In Nederland is een dergelijke regeling om de overstap te vergemakkelijken niet aan de orde, zo blijkt uit een kleine inventarisatie door ISPam.nl. Bij telecomautoriteit Opta is het behoud van het oude mailadres bij een overstap ‘geen issue’. Volgens Opta-woordvoerster Cynthia Heijne vormt het verliezen van een mailadres wel een drempel maar is die drempel niet zo groot dat hiertegen actie moeten worden genomen.

“Er zou eerst vanuit de politiek een voorstel moeten worden ingediend, maar de consument doet het hier al jaren zo. En daarbij komt dat de internetmarkt in Nederland veel concurrerender is dan in België”, aldus Heijne.

Bij de Consumentenbond is het probleem wel bekend, maar vormt het geen groot probleem. “Het is zeker iets waarover we met enige regelmaat vragen krijgen: consumenten vinden dit soort rompslomp lastig”, vertelt Marcel van Beusekom van de Consumentenbond.

Doorzenden
Hoe groot de drempel is door het verlies van het mailadres, kan de woordvoerder niet zeggen omdat  de bond dat nooit heeft onderzocht. “Een oplossing voor dit probleem kan zijn het tijdelijk doorzenden van de mail naar een nieuw adres, maar op dit moment zijn providers niet verplicht zo’n regeling aan te bieden.”

“Aan de andere kant zie je natuurlijk ook dat consumenten steeds vaker een gratis e-mailadres gebruiken van Gmail of Hotmail. Soms juist met het doel om dit probleem bij overstappen niet te hebben.”

Dat je oude e-mail adres niet meer bereikbaar is na opzegging is overigens niet het enige probleem, vertelt Van Beusekom. “Wat ook vervelend kan zijn is dat de gebruikersnaam snel wordt vergeven aan een nieuwe klant die daardoor aan jou gerichte mail ontvangt. Om die reden zetten sommige providers de gebruikersnaam na opzegging een tijdje in de wacht en vergeven ‘m nog niet aan een nieuwe klant.”

Onlangs bleek nog uit onderzoek van de Consumentenbond dat ruim één op de vijf overstappers langer dan 24 uur zonder internet zit.  Bij één op de acht duurt het zelfs meer dan vijf dagen voordat de internetverbinding werkt. Om het wisselen van aanbieder te vergemakkelijken hebben de internetproviders een overstapservice in het leven geroepen. Hiervoor kunnen consumenten de speciale url intikken voor overstappen (‘/overstappen’ achter de webnaam van de provider).

Kit Miles, 20 augustus 2014 11:38 pm

Is er een afspraak bij NL providers over behoud van email adres als de provider's naam verandert? B.v. bij een overname. In dit geval heeft de consument niet gekozen voor een wijziging. Tegenwoordig is een email adres een belangrijk deel van je web-identificatie bij veel log-in sites (sociaal media, web winkels, cloud services) een apps. Dus @tiscali.nl en veel andere email adressen zijn nog lang in gebruik gebleven.

In jan 2015 zal Telfort/KPN de email domeins ision.nl en knoware.nl uit de lucht halen. Geen forwarding mogelijk. Tijd voor duidelijkheid van de regulator?

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.