- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 19 februari 2008 08:13 uur
Het bedrijf Phorm heeft in Engeland een nieuw online advertentie platform gelanceerd genaamd Open Internet Exchange. Uniek aan dit nieuwe platform is dat de drie grootste Britse ISP’s BT, Carphone Warehouse en Virgin Media het surfgedrag van hun abonnees met het platform delen in ruil voor een deel van de advertentie-inkomsten die het platform genereert, zo meldt de International Herald Tribune.
Op basis van het surfgedrag van de abonnees kan het platform bezoekers van aangesloten websites advertenties voorschotelen die precies op maat gesneden zijn. Andersom is het ook zo dat een adverteerder vooraf precies kan bepalen welke doelgroep zij wil bereiken.
De deelnemende partijen stellen dat er geen inbreuk wordt gemaakt op privacy van internetters door gebruik van het systeem, doordat elke abonnee tot een nummer wordt geanonimiseerd. Deze werkwijze zou zijn goedgekeurd door accountants van Ernst & Young.
Het gebruikte nummer is net als een IP-adres te herleiden naar één specifieke abonnee. De Europese Commissie heeft gesteld dat een IP-adres in veel gevallen een persoonsgegevens is, dat zal dus net zo goed gelden voor het nummer dat de ISP’s gebruiken. Het is daarom evident dat er wel degelijk sprake is van inbreuk op de privacy van internetters.
Op dit moment is het al een zorg van veel mensen dat de geheime diensten gaan grasduinen in dataretentie data, dat het nu gebeurt met zuiver commerciële motieven is wel heel ernstig. Het zal vast niet lang duren voordat de muziekindustrie ook bij de ISP’s aanklopt.