- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 8 april 2010 08:04 uur
Eind maart publiceerde Bitkom, de Duitse brancheorganisatie voor aanbieders van internet, online media en telecom een persbericht over het thema digitale nalatenschap. Aanleiding hiervoor is dat er steeds vaker mensen overlijden die actief waren op het internet. Bijvoorbeeld op social networks, maar ook op fora en blogs. Bitkom wil voorkomen dat de achterblijvers spoorzoekers worden en heeft met een persbericht, annex korte opsomming, een aantal tips gegeven.
Ik kreeg het toegezonden, met de vraag of wij in Nederland ook zoiets hebben. Inmiddels weet ik dat dit soort informatie soms verstrekt wordt door individuele ondernemers. Social networksites hebben in de regel een speciaal e-mail adres voor vragen over dit soort zaken. Bij bijna alle aanbieders van telefonie en access vond ik heldere informatie online voor de nabestaanden. Maar volgens mij is er geen gemeenschappelijk document dat hieraan ten grondslag ligt, we hebben immers geen vergelijkbare brancheorganisatie.
Toen ik me verder verdiepte in de Bitkom mailing, las ik dat het document is geschreven voor zowel de internetter als de nabestaanden. Zo staat er dat het voor beiden het beste is, dat de internetter zijn wachtwoorden in een envelop bij een notaris achterlaat. De notaris komt later nog van pas, want Bitkom wijst de lezer op nut in het testament te vermelden wie er wat met de online data (documenten en foto’s) mag doen.
Los van deze gedetailleerde aanpak waardeer ik de nuttige inspanning van Bitkom zeer. Met een vraag bleef ik zitten en dat is, of een dergelijke handleiding ook bestaat voor de aanbieders van online diensten.
Als Nederlandse hoster weet je wel hoe je moet handelen als je klant failliet gaat, niet in de laatste plaats omdat het in de SIDN voorwaarden en procedures is beschreven. Maar een sectorbreed toepasbare handleiding die beschrijft hoe je het beste kunt communiceren met nabestaanden én waar je als ondernemer in dergelijke situaties ook zelf op moet letten zou best wel handig kunnen zijn.
Hostingdiensten zijn allang niet meer uitsluitend voor bedrijven bedoeld. Particulieren laten massaal websites of gameservers hosten. Dus als hoster zal je onherroepelijk ooit geconfronteerd worden met dit soort situaties. En dan is het maar wat praktisch als je kunt teruggrijpen op een overzicht dat voor zowel jou als de nabestaanden de meest voorkomende vragen beantwoord.