- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 19 maart 2008 07:59 uur
Telkens meer bedrijven kiezen er voor om infrastructuur waar hun applicaties, data en websites op draaien te outsourcen naar een datacentrum. Voor veel ISPam.nl lezers zal het vanzelf sprekend zijn om dit te doen, maar waarom kiezen bedrijven er voor om hun infrastructuur in een datacentrum te hosten?
Berend Jan van Maanen, country manager Benelux en Nordics van Interoute denkt te weten waarom datacentra zo populair zijn en heeft de 5 belangrijkste redenen op een rijtje gezet:
- Middels het elders onderbrengen van bedrijfsdata wordt eventuele uitval van bedrijfssystemen ondervangen. In het huidige informatie tijdperk kan het niet beschikbaar zijn van systemen desastreuze gevolgen hebben voor de bedrijfscontinuïteit. Stel dat het betalingssysteem van een groot warenhuis uit de lucht gaat, er hierdoor geen verkopen mogelijk zijn en klanten de deuren weer uitgaan. Dit zijn te grote financiële risico’s. Door het buiten de deur brengen van de operationele verantwoordelijkheid van de infrastructuur zijn overeenkomsten te sluiten waarbij 100% up-time gegarandeerd kan worden.
- Het onderbrengen van de eigen computerapparatuur in externe datacentra brengt grote kostenbesparing op infrastructuurgebied en personeel met zich mee. Immers, een groot deel van de investeringen in onder andere redundante stroom-, koel- en brandblussystemen kunnen hierdoor komen te vervallen. Tevens hoeven bedrijven minder uiterst gespecialiseerd personeel te werven, behouden en telkens bij te trainen.
- Outsourcing resulteert ook in externe centralisatie van data. Hierdoor is bedrijfsinformatie beter te beheren en sneller terug te vinden. Met de huidige wet- en regelgeving, waardoor bedrijfsinformatie te allen tijde inzichtelijk gemaakt moet kunnen worden, is dit essentieel geworden. Daarnaast wordt door optimalisatie van storage- en servergebruik in de datacentra de grote toename in dataverkeer beter beheersbaar.
- In de 24-uurs economie is ook 24/7 service nodig. In externe datacentra lopen dag en nacht specialisten rond waardoor beheer, onderhoud en controle van data gewaarborgd is. Bijeffect hiervan is dat op de eigen ICT afdeling bespaard kan worden omdat minder mensen nodig zijn. En de mensen die er zijn hoeven zich alleen te richten op de softwareapplicaties waardoor ook zij betere service kunnen verlenen. Zo creëer je dus een win-win situatie.
- Door de externe centralisatie van data is het makkelijker om vanaf meerdere plekken in te loggen op het bedrijfsnetwerk. Dit speelt in op de ontwikkeling dat meer en meer werknemers flexibel werken en niet langer gebonden zijn of willen zijn aan een werkplek. Zij kunnen nu altijd en overal werken, wat positieve gevolgen heeft op hun effectiviteit.
Zijn jullie het met Berend Jan van Maanen van Interoute eens of juist niet?