- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 3 juni 2010 08:04 uur
De veilingen van vorige maand voor de mobiel breedband frequenties haalden maar kort de pers. Andere ontwikkelingen in de IT sectoren verdrongen het nieuws snel. Ook ik was van plan er geen aandacht meer aan te besteden. Dat lukte, totdat deze week iemand de vraag stelde of deze techniek consequenties heeft voor traditionele en virtuele kantoren. De vraag kwam van een makelaar voor kantoorruimte. Vertegenwoordiger van een sector in zwaar weer, maar ook iemand die te kennen gaf nieuwe risico’s en kansen te willen begrijpen.
Lastige vraag, ik weet namelijk nooit zo goed wat een virtueel kantoor is. Ik gaf hem als voorbeeld, dat het default doorgeschakeld hebben van je vaste naar je mobiele nummer eigenlijk al een eerste stap is.
We besloten een lijstje te maken van alle activiteiten die je vanaf een vaste werkplek verricht en daarnaast op welke wijze je die ook vanaf een andere locatie of zelfs onderweg vanuit de auto kunt verrichten.
Als je ziet hoeveel er nu al mogelijk is, dankzij mobiele telefonie en mobiel internet, dan begrijp je de zorg van makelaars van gewone kantoorpanden. We waren het er trouwens snel over eens dat voor sommige activiteiten een vaste locatie nog steeds voordelen heeft. Een vaste vergaderlocatie met faciliteiten en een serieus postadres komen bijvoorbeeld beter over op klanten dan wat geïmproviseer. Over het nut van een apart fax nummer waren we het echter niet eens, dat gold ook voor een echte telefonist(e) in plaats van voicemail.
Na dit lijstje gemaakt te hebben, hebben we elkaar de vraag nog eens gesteld: Hoe en waar gaat mobiel breedband de markt voor kantoorruimte beïnvloeden. De makelaar is gaan rondbellen en nadenken. Ik heb datzelfde gedaan, maar dan kijkend naar de kansen voor de IT-ICT leveranciers.
Tot zover ik het nu kan overzien, leidt de combinatie van meer mobiel breedband en variërende werkplekken vooral tot meer vraag naar centrale data opslag. Opslag die op verschillende manieren en via verschillende devices bereikbaar moet zijn. En dat ook nog eens stabiel en veilig. Evenzo is me duidelijk geworden dat online dienstverleners die deze trend herkennen en daar nu al met diensten op inspelen reden hebben tevreden te zijn,
Oh ja en dat het zelf hosten – in tegenstelling tot wat ik hier eerder beweerde – geen globale trend zal worden vanwege de specifieke eisen die flexwerken stelt begrijp ik ondertussen ook.