- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 8 juli 2010 08:01 uur
Een oud collega legde mij de volgende vraag voor: “mag een provider mij afsluiten en weigeren als klant wegens spammen en geldt dat ook omgekeerd?”
Een mooie case die ik voor het gemak in tweeën deel. De eerste vraag is mag een provider mij afsluiten en weigeren.
Een accessprovider heeft voorwaarden waarin staat hoe je je als abonnee te gedragen hebt. Bij het veroorzaken van overlast – en spammen of deel van een botnet zijn is dat onmiskenbaar – doe je als klant niet waarvoor je hebt getekend. Het kan dus voorkomen dat klanten worden afgesloten en geweigerd door de accessprovider waarbij de aanbieder in zijn recht staat.
Voor een hostingprovider is het niet anders. Klanten zijn welkom, zolang ze zich netjes gedragen en geen activiteiten ontplooien die de hoster niet toestaat, hem schade toebrengt of de wetgever verbiedt.
Nu omgekeerd, dus de tweede vraag. Mag ik opstappen als mijn provider spamt of erger botnetten faciliteert?
In het geval van gewone access lijkt me dat niet. In geval van blacklisting zal de accessprovider er vaak mee wegkomen door te wijzen op zijn contractueel vastgelegde inspanningsverplichting. Als consument heb je trouwens geen SLA bij je provider.
Bij hosting lijkt het me anders te zijn. Als je website en je mail niet kunnen functioneren omdat de ip range waarin je hangt blacklisted is, wordt jou een wezenlijk andere dienst geleverd (“intranet”) dan waarvoor je betaalt (“internet”). Ongelukjes kunnen gebeuren, dus je geeft de aanbieder de tijd het probleem op te lossen.
Maar wat nu als de blacklisting permanent lijkt en jou hoster omschreven wordt als minder fris?
Volgens mij heb je dan als klant reden het contract te beëindigen en dat heb ik ook wel zien gebeuren. Meestal loopt de overdracht of verhuizingen van domeinnamen en /of servers dan weer niet vlekkeloos, waardoor uiteindelijk met een kort geding gedreigd moet worden. Beter is het als klant van te voren te controleren met wat voor partij je in zee gaat.
Hosters doen er op hun plaats goed aan transparant te communiceren wat de huisregels zijn en zich daar ook zelf aan te houden. En dat je er zelf alle belang bij hebt niet bekend te raken als een rovershol behoeft denk ik geen verdere uitleg.