- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 26 juli 2010 08:16 uur
Afgelopen week kwam T-Mobile op de proppen met het plan om internetdiensten die veel dataverkeer genereren daarvoor te laten betalen. T-Mobile topman René Obermann noemt daarbij specifiek Google en Apple die de portemonnee zouden moeten trekken.
De gedachtengang van T-Mobile is als volgt: Wij leggen een kostbaar (mobiel) netwerk aan en partijen als Google en Apple die versturen veel data over ons netwerk zonder dat wij daar voor betaald krijgen. Dat is niet eerlijk. Het doet een beetje denken aan de muziekindustrie die iets vergelijkbaars over providers zegt.
Er zijn verschillende argumenten te noemen waar de gedachtengang van T-Mobile spaak loopt. Bits of Freedom noemt bijvoorbeeld het feit dat klanten al betalen voor hun internettoegang. Als de contentprovider dan ook nog eens moet gaan betalen, dan zal deze het op zijn beurt weer aan de consument doorberekenen en zodoende betaalt deze dubbel.
Een ander terecht argument van BoF is dat het plan van T-Mobile netwerkneutraliteit volledig de nek om zou draaien. T-Mobile zou immers gaan bepalen welke websites er wel en niet worden doorgelaten. De enige wijze om contentproviders te dwingen te gaan betalen is door ze af te sluiten of de hoeveelheid beschikbare bandbreedte voor contentproviders die niet willen betalen te limiteren, wat per saldo hetzelfde effect heeft. De consument krijgt dan niet langer waar die voor betaalt.
Mijn argument tegen het laten betalen van contentproviders is dat deze hun content niet uit zichzelf verspreiden. Het is altijd een consument die om de content verzoekt door een filmpje aan te klikken of een mp3 te aan te klikken om te bekijken of te downloaden.
Er komt dus een verzoek vanuit het netwerk van T-Mobile om bepaalde content naar dit netwerk toe te sturen, zodat het uiteindelijk bij de klant die daarom heeft verzocht terecht komt. En T-Mobile hoeft helemaal niets te betalen voor het feit dat de verzochte data via het netwerk van de contentprovider op haar netwerk wordt afgeleverd.
Sterker nog die contentproviders zorgen er met kostbare content delivery networks voor dat de data zo dicht mogelijk bij het netwerk van T-Mobile wordt afgeleverd. Op die manier hoeft T-Mobile niet zelf de verzochte data via een eigen wereldwijd netwerk op te halen bij de netwerken van de contentproviders.
Het zou daarom veel logischer zijn als T-Mobile aan Google en Apple betaalt voor het gebruik van hun netwerken. De eis van T-Mobile is de omgekeerde wereld.