- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 4 augustus 2010 08:02 uur
publiceerde onlangs een topvijf van veelgemaakte fouten bij de keuze van een hostingprovider. Hoewel deze lijst in eerste instantie niet op de Nederlandse markt is gebaseerd, zijn veel punten ook hier van toepassing.
De vijf meestgemaakte fouten bij de keuze van een hostingprovider zijn:
- De keuze voor gratis hosting
Hoewel de keuze qua prijs wel de goedkoopste zal zijn, is het de vraag of het hostingpakket echt past bij je wensen. Vaak wordt gratis hosting gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken. De websites worden weggezet op een shared server die uitermate traag kan worden omdat er nog vele duizenden klanten hun websites hebben ondergebracht. Bovendien smullen hackers van het aanvallen van websites die op dergelijke servers draaien omdat die websites doorgaans slecht(er) zijn beveiligd.
-
Het afsluiten van een reseller-account als er meerdere sites gehost moeten worden
Veel mensen realiseren zich niet dat moderne hostingaccounts een ongelimiteerd aantal add-on domains aan kan. Toch proberen sommige bedrijven hun klanten een reseller-account aan te smeren door slechts een website per hostingaccount toe te staan en ze ‘dwingen’ om veel geld te laten betalen. Kijk goed rond naar hostingbedrijven die ongelimiteerde hosting bieden.
-
Het kopen van een hostingpakket via het webdesignbedrijf
Veel webdesignbureau’s willen hun klanten toegevoegde waarde bieden door ze ook hostingfaciliteiten te verkopen. Vooral voor klanten die geen verstand hebben van de techniek, klinkt dit interessant. Maar dit zijn vaak shared hostingaccounts die het webdesignbureau voor enkele euro’s kan inkopen. Andere webdesignbureau’s bieden juist hosting aan op dedicated server, maar dat is vaak ook een slechte keuze als de klant niet de technische kennis bezit om een server te beheren.
-
Een hostingpakket kiezen via een registrar
Veel registrars, zoals GoDaddy en Namecheap, bieden ook hostingdiensten aan. Hoewel ze prima partijen zijn om domeinen bij te registreren, blijken er veel klachten te zijn over hun hostingdiensten. Vooral GoDaddy zou niet flexibel en ‘webmaster-vriendelijk’ zijn. Het is verstandig om een hostingbedrijf te kiezen die als belangrijkste bedrijfsactiviteit hosting heeft.
-
Domeinregistratie via de hostingaanbieder
Veel hostingbedrijf bieden hun klanten een gratis domeinnaam aan (al was het maar voor het eerste jaar). De tarieven om de domeinnamen te verlengen liggen daarentegen vaak veel te hoog. Bij HostGator bijvoorbeeld wordt 15 dollar gevraagd terwijl Namecheap hetzelfde voor 9 dollar doet. Bovendien vragen hostingbedrijven vaak extra geld (bijv. 10 dollar) voor een anonieme domeinnaamregistratie terwijl daar voor die bedrijven zelf vaak geen extra kosten aan verbonden zijn.