- Door
- Vraag het Mr. Ras
- geplaatst op
- 15 mei 2008 08:10 uur
Vandaag weer een nieuwe Vraag het Mr. Ras, de rubriek op ISPam.nl waarin Mr. Steven Ras van ICTRecht één juridische vraag van ISPam.nl lezers beantwoordt. Het thema voor de volgende Vraag het Mr. Ras wordt volgende week op ISPam.nl geplaatst.
Valt een netwerkstoring onder overmacht?
Randy:
Valt downtime onder overmacht (door derden) voor webhosters die zelf geen netwerkaanbieder zijn als het een netwerkstoring betrof?
Het leveren van hosting 24×7 is de kern van de dienst. Bij het leveren van hosting is 24×7 beschikbaarheid de kern van de dienst. Daarom valt downtime niet direct onder overmacht.
Het is daarbij aan de aanbieder om voor de hosting dienst leveranciers te gebruiken die het mogelijk maken om die beschikbaarheid waar te maken. De keuze voor de netwerkleverancier is hierbij één van de belangrijkste voor het waarmaken van deze 24×7 beschikbaarheid. Al zou er misschien sprake kunnen zijn van overmacht als grote netwerkaanbieders met storingen kampen. Denk hierbij aan de storing van KPN.
Webhosters, die zelf geen netwerkaanbieder zijn, dienen rekening te houden met de bepalingen die de leverancier in haar contract / SLA heeft opgenomen. Als in de contracten van de leverancier wordt gesproken over een beschikbaarheid van 99,8% op jaarbasis is dat voor de webhoster het maximale wat zij in de contracten naar haar klanten kan communiceren. Daarbij is het belangrijk om te weten of de onderhoudperiodes zijn uitgesloten van die 99,8%.
De webhoster doet er verstandig aan haar aansprakelijkheid te beperken. Dat kan door het opnemen van een beding in de algemene voorwaarden. Daarin kan bijvoorbeeld worden bepaald dat de klant de webhoster eerst een ingebrekestelling moet sturen met een redelijke termijn om de dienst weer na te komen (de downtime te verhelpen).