- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 7 augustus 2006 19:07 uur
Vorig jaar had Verisign besloten dat ze niet bestaande .com-domeinnamen zouden laten uitkomen op een landingspage, hiermee kon Verisign dan flink geld verdienen. De internet gemeenschap was het hier echt niet mee eens en uitte flink kritiek op Versign, waarbij het zelfs werd beticht van machtsmisbruik. Zodoende werd dit ook teruggedraaid.
Nu ongeveer een jaar later valt het op dat elke (ongeregistreerde) binnen de .cm-namespace (Kameroen), op een van gesponsorde links voorziene startpagina uitkomen. Deze praktijk is in principe de zelfde als die van Verisign. Echter gaat het hier volgens velen om een extreme vorm van ’typo-squating’ waarbij domeinnamen worden geregistreerd die net een of meerdere letters anders zijn dan een populaire domeinnaam. Deze aantijging komt voort uit het feit dat .cm wel heel erg op .com lijkt en je dus in principe kan zeggen dat ze met de .cm-namespace de hele .com-namespace getypo-squat hebben. De Alexa statistieken van bijvoorbeeld Google.cm laten zien dat het lucratief is om dit te doen.
Overigens wordt niet alleen bij niet bestaande .cm-domeinnamen naar een landingspage gestuurt, bij .tk- en .nu-domeinnamen zie je dit ook, echter in dat geval kom je op een pagina uit, waar wordt aangegeven dat de bewuste voor registratie beschikbaar is en krijg je instructies over hoe deze te registreren.
Ik ben benieuwd hoe de internet-gemeenschap hier op gaat reageren. Waarbij ik ook benieuwd ben wat voor consequenties het zou kunnen hebben. Verisign is aangesteld om de .com-namespace te beheren en heeft daarvoor een contract met de ICANN. Echter is de .cm-namespace eigendom van Cameroon en heeft deze zaak dus een hele andere juridische basis. Al zouden (de grote) ISP’s de .cm-domeinnamen technisch onbereikbaar maken, en dit zo een halt toe roepen.
Wat vinden jullie van deze situatie en wat moet er gebeuren?