- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 15 november 2010 08:05 uur
De hoeveelheid video die gebruikers wereldwijd naar Youtube uploaden, groeit pijlsnel. Per minuut wordt er 35 uur aan videomateriaal op de site geplaatst. Dat is 45 procent meer dan in maart van dit jaar. Internetserviceproviders zijn hierdoor genoodzaakt om steeds te blijven investeren in de capaciteit van hun netwerk.
Dat de behoefte aan bandbreedte snel stijgt blijkt wel uit een bericht van afgelopen week van Google-medewerker Hunter Walk. Volgens hem wordt er nu bijna 35 uur aan video per minuut naar Youtube geüpload. Dat komt neer op circa 2100 uur aan nieuwe videobeelden per uur of ruim 50.000 uur aan video per dag. In maart van dit jaar werd nog voor ongeveer 24 uur aan videomateriaal per minuut op Youtube geplaatst.
Terugverdienen
Door de enorme honger naar bandbreedte worden isp’s op kosten gejaagd die nauwelijks kunnen worden terugverdiend, zo menen critici wel eens. XS4ALL-woordvoerder Niels Huijbregts herkent die kritiek helemaal niet, zo vertelt hij desgevraagd. “Dataverkeer kost niet veel. We zitten hier in Nederland bovenop het grootste internetknooppunt van Europa en iedereen peert met iedereen. Dat betekent dat het grootste deel van het verkeer met gesloten beurs wordt doorgegeven.”
De zegsman geeft toe dat er wel steeds snellere en bredere apparatuur neergezet moet worden. “Maar die uitbreiding van hardware is een normaal bedrijfsproces. Bovendien groeit de capaciteit van hardware nog altijd; vandaag koop je voor hetzelfde geld een veel sneller apparaat dan een jaar geleden”, aldus Huijbregts.
Gemoderniseerd
Ook een woordvoerder van Ziggo ziet geen problemen in de snelle groei van het gebruik van bandbreedte. “Ziggo’s netwerk heeft ruim voldoende capaciteit om alles zelf te kunnen verwerken. Sterker nog wij verhuren capaciteit aan derden. Wij hebben ons netwerk de afgelopen jaren sterk gemoderniseerd en de beschikbare bandbreedte drastisch vergroot.”
Het huidige Ziggo (en haar voorlopers) zegt de afgelopen 5 jaar bijna twee miljard euro te hebben geïnvesteerd in de modernisering en uitbreiding van het netwerk. “Dat verdienen wij terug doordat wij aan onze klanten meer producten kunnen verkopen”, aldus de woordvoerder.
“Het is de taak van een goede isp om ontwikkelingen ruim van tevoren te zien aankomen en daarop in te springen”, besluit Huijbregts.