- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 7 december 2010 08:05 uur
De introductie van nieuwe generieke toplevel domeinnamen, zoals .car of .pizza, jaagt bedrijven en merkhouders alleen op extra kosten. Ook zijn de extra voordelen mogelijk minder groot dan aanvankelijk gedacht.
Dat staat in een rapport van Generic Names Supporting Organization (GNSO), een adviserend orgaan binnen de ICANN.
Volgens deze organisatie kunnen bedrijven zich wel onderscheiden met een specifiek gTLD. De organisatie waarschuwt er echter wel voor dat de komst van nieuwe gTLD’s ertoe zal leiden dat bedrijven nieuwe TLD’s zullen gaan vastleggen om hun merknaam, hun intellectueel eigendom te beschermen en misbruik te voorkomen. “Deze vorm van zogeheten defensieve domeinnaamregistratie jaagt merkenhouders op extra kosten, omdat ze vaak al een .com-adres of een ccTLD bezitten waarmee ze veel bekender en beter vindbaar zijn. Het is maar de vraag of dat voldoende voordeel oplevert”, stelt de GNSO.
Bovendien is volgens de GNSO de kans groot dat een generiek woord dat tot gTLD wordt verheven, ook al voorkomt als .com- of .org-adres. Bijvoorbeeld hotels.com. Hoewel dit geen probleem hoeft te zijn, zal er dus wel regelmatig een overlap zijn, aldus de GNSO.
Geleerd van .mobi
De ICANN-organisatie heeft veel geleerd van de introductie van .mobi, zo blijkt uit het rapport (pdf). Het aantal registraties van .mobi heeft de hoge verwachtingen nooit kunnen waarmaken. Het toplevel domein .mobi werd in februari 2007 geïntroduceerd en vijf maanden later werd door registrar dotMobi de verwachting uitgesproken dat er eind 2007 zeker een miljoen .mobi-adressen zouden zijn geregistreerd. Dat aantal kwam toen niet verder dan net 800.000 en viel dus zo’n 20% lager uit dan verwacht.
In 2009, toen de eerste .mobi-registraties verlengd werden, bleek ook nog eens dat slechts iets meer dan eenderde (37%) zijn .mobi-adres aanhield. Verder is het doorverkopen van .mobi-adressen minder lucratief gebleken dan aanvankelijk gedacht. Een adres als flowers.mobi bracht in 2007 niet meer dan 200.000 dollar op.
Voordelen
Maar het invoeren van nieuwe gTLD’s heeft volgens de GNSO niet alleen nadelen. Voor internetgebruikers wordt de keuze groter. Ook zal het de economische activiteit stimuleren omdat er meer concurrentie tussen de gTLD’s komt en wereldwijd nieuwe (gedifferentieerde) businesskansen genereren, zo is de verwachting.