Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Uptime van webwinkels slechter dan vorig jaar

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 15 december 2010 08:04 uur

De bereikbaarheid van een groot aantal Nederlandse webwinkels, die de afgelopen maand door website monitoringbedrijf Watchmouse zijn onderzocht, is in een jaar tijd iets verslechterd.

Dit jaar zijn er slechts 11 met een feilloze uptime van 100%. Van de 91 geteste websites hebben er 26 een uptime van 99,9% of hoger gescoord. Elf websites vielen in de categorie ‘onacceptabel’ (minder dan 99% bereikbaar).

Daarmee lijken de resultaten van dit jaar over het geheel iets slechter dan vorig jaar. In 2009 waren er namelijk 27 webwinkels die een uptime van 100% hadden. En nog eens 41 sites behaalden een uptime van 99,9%.

“Helaas bleek uit de test van dit jaar dat de meerderheid van deze sites geen optimale uptime en laadsnelheid heeft en dat minder dan de helft voldoet aan de industriestandaard van 99,9% of hoger”, reageert  technisch directeur Mark Pors van WatchMouse. Een verklaring voor de slechtere prestaties van dit jaar, geeft het bedrijf niet.

Negatieve impact
Uit onderzoek blijkt dat een vertraging in de laadtijd van slechts een halve seconde al een negatieve impact heeft op de omzet van webwinkels als gevolg van meer ‘achtergelaten winkelwagentjes’, hogere bounce rates, minder pagina’s per bezoek en minder omzet per bezoeker.

Volgens Watchmouse eindigde Telepoint onderaan de lijst van 91 webwinkels met een totaal van ruim acht dagen (!) downtime in de gecontroleerde periode. Andere Nederlandse websites met prestatieproblemen zijn: Bestelmaar, Bol, Dixons, Ritel, Dynabyte, Plutosport, Mycom, AnyMobile, Yves Rocher en Zester.

WatchMouse heeft de websites gecontroleerd in de periode tussen 6 november en 6 december.

patrick, 15 december 2010 11:24 am

Erg rare statistieken, het zijn bijna allemaal nederlandse webshops maar men meet wel de snelheid en downtime van 50 verschillende locaties over de wereld. Nu is het natuurlijk voor een webshop die internationaal leverd prima, maar voor diegene die alleen binnen nederland leveren zijn deze statistieken met een korreltje zout te nemen.

Of zie ik iets over het hoofd hier ?

Zoals ik het zie (puur hypothetisch); als b.v. Telepoint onbereikbaar wordt vanuit een land (b.v. china omdat ze een IP in de grote firewall van china hebben gezet); ze dus al op deze downtime record van 8!!! dagen per maand uitkomen, terwijl ze voor hun klanten in b.v. europa misschien wel uitstekend bereikbaar waren.

Mark, 16 december 2010 12:45 pm

Hoe vaak werd er gecontroleerd? Eens per dag of eens per minuut kan al heel andere uitkomsten geven. Verder kan het moment van downtime ook van belang zijn.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.