- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 15 december 2010 08:04 uur
De bereikbaarheid van een groot aantal Nederlandse webwinkels, die de afgelopen maand door website monitoringbedrijf Watchmouse zijn onderzocht, is in een jaar tijd iets verslechterd.
Dit jaar zijn er slechts 11 met een feilloze uptime van 100%. Van de 91 geteste websites hebben er 26 een uptime van 99,9% of hoger gescoord. Elf websites vielen in de categorie ‘onacceptabel’ (minder dan 99% bereikbaar).
Daarmee lijken de resultaten van dit jaar over het geheel iets slechter dan vorig jaar. In 2009 waren er namelijk 27 webwinkels die een uptime van 100% hadden. En nog eens 41 sites behaalden een uptime van 99,9%.
“Helaas bleek uit de test van dit jaar dat de meerderheid van deze sites geen optimale uptime en laadsnelheid heeft en dat minder dan de helft voldoet aan de industriestandaard van 99,9% of hoger”, reageert technisch directeur Mark Pors van WatchMouse. Een verklaring voor de slechtere prestaties van dit jaar, geeft het bedrijf niet.
Negatieve impact
Uit onderzoek blijkt dat een vertraging in de laadtijd van slechts een halve seconde al een negatieve impact heeft op de omzet van webwinkels als gevolg van meer ‘achtergelaten winkelwagentjes’, hogere bounce rates, minder pagina’s per bezoek en minder omzet per bezoeker.
Volgens Watchmouse eindigde Telepoint onderaan de lijst van 91 webwinkels met een totaal van ruim acht dagen (!) downtime in de gecontroleerde periode. Andere Nederlandse websites met prestatieproblemen zijn: Bestelmaar, Bol, Dixons, Ritel, Dynabyte, Plutosport, Mycom, AnyMobile, Yves Rocher en Zester.
WatchMouse heeft de websites gecontroleerd in de periode tussen 6 november en 6 december.