- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 13 januari 2011 08:02 uur
Het nieuwe jaar is begonnen met een berichtenstroom die van belang is voor de gehele online sector. Het kan niemand zijn ontgaan en betreft natuurlijk Facebook. Wat we zien is dat de pers veel aandacht besteedt aan een mogelijke beursgang, waarbij enorme bedragen centraal staan.
Het is positief nieuws in tijden dat er uit andere sectoren weinig te melden valt. Het is echter ook de categorie nieuwsbericht, waarbij je je kunt afvragen hoe objectief de bronnen en de berichtgevers zijn. Laten we vooral niet vergeten, dat de huidige heisa rond Facebook erg veel overeenkomsten vertoont met de beursgang van een niet nader te noemen Nederlandse internetprovider in het voorjaar van 2000.
Gelukkig zijn er ook journalisten en media die vragen stellen bij de waardering van Facebook en de impact op de gehele sector als het daadwerkelijk naar de beurs gaat. Er zijn twee scenario’s denkbaar.
In het geval van een aanhoudende positieve belangstelling en uiteindelijk een geslaagde beursgang zal het mondiaal leiden tot grotere interesse van financiers voor bedrijven uit de online sector. Dat was in ieder geval zo toen bedrijven als Google, Yahoo, LBI en de nntn provider naar de beurs gingen. Elke bedrijf dat ook maar iets met online te maken had en dus in potentie een leverancier van de next Yahoo kon zijn werd in de watten gelegd. Meer belangstelling kan dus geen kwaad, want heel praktisch neemt daarmee tevens de kans toe dat ondernemers die nu moeite hebben met de financiering beter worden behandeld door de huisbank.
Maar wat als de beursgang van Facebook geen succes wordt of uitblijft? De verwachting is dan, dat de gehele sector wederom te maken krijgt met een versterkt negatief imago en vooral terughoudendheid bij de banken. Het beeld dat dan opdoemt toont veel overeenkomsten met de periode pal na het uiteenbarsten van de eerste internetzeepbel.
Een slechte beursgang heeft ook gevolgen voor de omvang van de markt. Niet alleen zullen er weinig nieuwe toetreders komen. Partijen die het al niet makkelijk hebben zullen eerder gedwongen worden verder samen te gaan onder minder gunstige condities. Voor partijen die overblijven is zo’n consolidatie fase onder bepaalde omstandigheden dan wel weer gunstig.
Kortom: wat precies gaat gebeuren met Facebook is weliswaar nog niet duidelijk, het zal hoe dan ook alle online sectoren, zelfs in Nederland raken. Met welk van de twee mogelijke scenario’s je het meest tevreden moet zijn laat zich niet zeggen, want om Johan Cruijff te citeren ”ieder nadeel hep zijn voordeel”.