- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 19 januari 2011 08:06 uur
Technische dienstverlener Imtech heeft voor 110 miljoen euro aan orders ontvangen om bestaande datacenters van onder meer Lidl, Toshiba en Audi uit te breiden en te vernieuwen. Het bedrijf heeft dit gisteren bekendgemaakt.
Volgens de verklaring van Imtech passen deze orders uitstekend in de strategie om verder te groeien in het marktsegment voor datacenters. In de zogeheten strategie 2015 vormt groei in de Europese datacentermarkt een belangrijk speerpunt, aldus Imtech. Behalve een uitbreiding van de capaciteit zal Imtech ook oplossingen implementeren waarmee het energieverbruik in de datacenters kan worden verlaagd.
Door een sterke toename in het digitale betalingsverkeer en het gebruik van bandbreedte ten behoeve van datastromen, zien veel partijen zich genoodzaakt tot een flinke uitbreiding van de capaciteit in rekencentra. Logischerwijs betekent dat ook dat bijvoorbeeld verzekeraars, retailers en autofabrikanten zich geconfronteerd zien met aanzienlijke stijgingen van energiekosten. Besparingen zijn nodig uit financieel oogpunt, maar vanzelfsprekend speelt ook MVO een grote rol in de beslissingen om energieverbruik terug te dringen. Imtech wil juist in deze markt een voorname rol spelen en oplossingen bieden die efficiƫnt gebruik van energie mogelijk maken.
Naast de genoemde datacenters, omvatten de orders ook opdrachten om de callcenters van Deutsche Telekom in Bielefeld, Recklinghausen en Meschede aan te pakken. Het bedrijf zet met deze opdrachten de lijn voort die het eind 2010 inzette met een grote order voor groene datacenters van BT in Nederland en Duitsland.