- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 11 maart 2011 08:04 uur
Veel serviceproviders zijn niet gelukkig met de cloudgebaseerde diensten als BPOS en Office 365 van Microsoft. De diensten zijn vaak directe concurrenten van zakelijke hosted diensten die de provider zelf aanbiedt.
Dat zegt Pim Bultman, hostingmanager Benelux bij Insight Nederland tegenover ISPam.nl. Insight hield donderdag in Lelystad een congres voor softwarefabrikanten en serviceproviders. De kritiek op de Microsoft-diensten hoort Bultman van diverse partijen in de hostingmarkt waarmee hij spreekt.
Microsoft richt zich direct op de eindgebruiker met de dienst BPOS en diens opvolger Office 365. “Dit maakt het lastig voor andere partijen om met Microsoft te concurreren”, aldus Bultman. “Als je je als isp blijft richten op zakelijke diensten die een exacte kopie zijn van Microsoft BPOS of Office 365 ga je het op termijn verliezen. Isp’s zullen daarom moeten differentiëren in hun aanbod.”
De dienst Microsoft Office 365 wordt dit jaar nog in Nederland geïntroduceerd. Het is een verzameling van webdiensten waaronder Office, Sharepoint, Exchange en Lync. Office 365 is een opvolger van de huidige Business Productivity Online Services (BPOS).
Volgens Bultman zullen isp’s het komende jaar diverse diensten van verschillende partijen afnemen en dat aan hun klanten aanbieden. “Ze zullen steeds meer gaan samenwerken of zich juist gaan richten op een specifieke sector, zoals de zorgsector”, voorspelt hij.
Hhardware
Overigens gaat Insight vanaf de zomer, naast software en licenties, ook hardware leveren, zo weet Bultman te melden. “Dit gebeurt nu al in de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië. Vanaf komende zomer zullen wij ook desktops, servers en andere hardware leveren.”