Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Liberty Media’s deal met B&N (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 2 juni 2011 08:00 uur

Vorige week maakte Liberty Media bekend een bod uit te brengen op de aandelen van boekhandel Barnes & Noble. Liberty Media is in Nederland vooral bekend als de eigenaar van kabelbedrijf UPC, dat ruim 1,8 miljoen klanten telt voor de tv-, spraak -en internetdiensten. B&N is een fysieke boekhandel met honderden filialen door de Verenigde Staten. Daarnaast is B&N ook uitgever en exploitant van e-books en levert het een eigen e-reader.

Financieel analisten zien in dat de combinatie van een triple play aanbieder met een contentprovider, wat B&N natuurlijk is, heel interessant kan zijn. Want hoe meer vormen van content in eigen beheer worden aangeboden, des te groter is de kans dat de omzet per klant (arpu) verder toeneemt.

Ook mediakenners zien de kracht van een dergelijke deal, die namelijk veel verder gaat dan ‘slechts’ meer omzet per klant behalen. Minstens zo aantrekkelijk is de gedachte, dat meer vormen van content met elkaar gecombineerd kunnen worden en zo een unieke aanbod vormen. In tv-programma’s linken naar alleen voor klanten beschikbare e-content, of het internetaanbod uitbreiden met een e-books abonnement, het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Waar eerder deze eeuw het idee was dat de pc de woonkamer in zou komen, is nu een vaker gehoorde stelling dat mobiele devices de pc uit de woonkamer houden en perfect geschikt zijn gekoppeld te worden aan de tv. En dat laatste device wordt in toenemende mate zelf ook al rechtstreeks aan een router en/of modem gekoppeld. Welkom in de wereld van connected tv.

Alles goed en wel, maar waar raakt de plannen van Liberty Media de hosting sector? Het antwoord op die vraag is simpel en tegelijkertijd ook een waarschuwing.

Als bedrijven als Liberty Media meer vormen van content zelf beheren en aanbieden, wordt de verleiding alsmaar groter het principe van netneutraliteit overboord te zetten. Dat is namelijk een rem om op het eigen netwerk de eigen diensten actief te promoten en de beste technische voorwaarden te geven. Lastig dus voor hosters waarvan de klanten concurrerende content aanbieden.

Daarnaast is er een ander aspect dat een rol speelt en hosters raakt. Liberty Media die een e-boeken uitgever overneemt, neemt daarmee ook de achterliggende netwerkinfrastructuur over. Anders gezegd, Liberty Media wordt zelf een content hoster. Het valt niet uit te sluiten dat het die specifieke dienstverlening ook aan derden gaat aanbieden.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.