Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Easyracks/E-Dentify 25 uur down door datacentrum migratie

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 30 augustus 2006 20:51 uur

Het bedrijf Easyracks/E-Dentify heeft op 29 augustus haar servers verhuisd van Telecity Redbus 3 naar EasyNet DC Schiphol. Naar eigen zeggen omdat het nieuwe datacentrum meer mogelijkheden biedt. Echter lijkt de prijsverhoging die TelecityRedbus 3 heeft doorgevoerd een meer voor de hand liggende reden.

De migratie van de totaal 120 servers en een aantal switches en APC masterswitches zou zo’n 2 uur gaan duren, waarna alles weer up ’n running zou zijn, aldus een e-mail die door E-Dentify naar haar klanten was gestuurd. Zoals elk realistisch mens zich had kunnen indenken, lukt dat niet in twee uur. Zodoende heeft het ook geen twee uur geduurd alvorens alles weer draaide en was een groot deel van de servers die bij Easyracks/E-Dentify zijn ondergebracht, gedurende totaal 25 uur niet beschikbaar geweest.

Ondanks het feit dat de wet van murphy hier ook van toepassing zal zijn, vraag ik me af hoe je het zover kan laten komen. Het feit dat ze dachten een dergelijke migratie (over 20 kilometer) even in 2 uur uit te voeren, laat mij zien dat er waarschijnlijk niet of in iedergeval veel te weinig is nagedacht over de migratie en eventuele problemen en rampen-scenario’s die zich konden voordoen, dit met als gevolg de situatie die zich heeft voorgedaan. 

Op webhostingtalk.nl wordt er ook weer druk gepraat over deze vervelende kwestie.

Downtime Easyracks/E-Dentify 29-30 augustus 2006

Update 31/08 10:20:
Het topic op het E-Dentify forum waar ik al eerder naar verwees is door E-Dentify weereens ouderwets gecensureerd, waarbij er van de 120 reacties er 100 zijn verwijderd, waarin voornamelijk werd geklaagd over de downtime. Overigens ontving ik van E-Dentify ookal eens het verzoek om ze van ISPGids.com te verwijderen. Dat heb ik dus ondermeer omdat er anders nergens meer een kritische noot over het bedrijf te lezen valt natuurlijk niet gedaan.

Oberon, 30 augustus 2006 10:50 pm

E-Dentify heeft al niet zo'n goede naam in de webhosting wereld.

Jammer dat ze dit zo laten verlopen, komt hun naam zeker niet ten goede.

Mart, 30 augustus 2006 11:39 pm

Weet iemand een goede host voor niet te veel geld? Ik heb daar twee domainen / sites met Joomla CMS

Oberon, 31 augustus 2006 12:10 am

@ Mart, Ga op ISPgids.com kijken, en niet hier.

peter, 31 augustus 2006 12:32 am

Ze hadden beter een 20 tal servers per keer kunnen doen, maargoed, dat kost geld en tijd.

Oberon, 31 augustus 2006 12:34 am

@peter

En dit kost klanten...

Randy, 31 augustus 2006 2:17 am

1) plannen
2) voorbereiden
3) logistiek regelen
4) mensen regelen
5) uitvoeren

Volgende keer maar bij stap 1 beginnen? Las trouwens ergens dat ook de bekabeling meeverhuist is. Hadden ze dat niet door een of andere Neoworld Pool van te voren aan kunnen laten leggen zodat het 'plug and play' was?
Trouwens kwaliteit en Neoworld in 1 zin?

Wido, 31 augustus 2006 12:07 pm

Lijkt mij dat je zorgt dat er nieuwe switches op de locatie hangen zodat je aan komt met die server en hem direct in het al voorbekabelde rack kan ophangen?

Robert, 31 augustus 2006 12:13 pm

Het is weer niet te geloven.. Ik ben blij dat er nog onafhankelijke verslaggeving van is.

  • Pingback: sisblog » Blog Archive » Verhuis

  • jelle, 31 augustus 2006 7:06 pm

    gelukkig heb ik een host bij een iets duurdere hosting, maar wel betere: PCeXtreme.
    Ik ken trouwens iemand die heeft een reseller bij e-d, en die is hier niet blij mee xD

    Wido, 1 september 2006 9:53 am

    En het ligt gewoon nog steeds plat, echt absurd..

    Raphael, 1 september 2006 6:12 pm

    Ze laten blijkbaar liever al hun klanten vallen..
    over slechte service gesproken...

    Ze gingen 120 servers verhuizen... ik neem aan dat het deel dat daar van colo was inmiddels wel verdwenen is (eigenaars die hun bakkie terughalen).

    Thomas, 2 september 2006 1:30 am

    Spelenderwijs worden deze jongens volwassen. Jammer dat anderen die wél serieus zijn hier de dupe van worden.

    Pieter Dejaeger, 30 oktober 2006 2:16 pm

    Ik heb echt al veel problemen gehad met [url=www.e-dentify.nl]e-dentify internet services[/url] maar dit slaat echt alles en is pure afzetterij.

    Op 29 oktober probeer ik de support afdeling te bereiken omdat er geen mail meer door komt van m'n websites naar mijn provider.
    Mijn logische redenering is, dat de server misschien op een blacklist is komen te staan.

    De support ontkent het probleem ten stelligste en schuift alle verantwoordelijkheid op mij af.

    Het ontaard in een grote discussie.

    Ik neem de vraag mee op een ander forum in de hoop dat mensen daar hulp kunnen bieden, maar om die reden heeft e-dentify m'n site offline gehaald.

    Mijn website is dus momenteel onbereikbaar terwijl ik nog een contract heb voor zeker een half jaar.

    Zij doen dit dus zomaar zonder enige schroom, enkel omwille van het feit dat ze hun gelijk willen halen.

    Verder heb ik na onderzoek kunnen vaststellen dat dit bedrijf minderjarigen aan het hoofd heeft.

    Zelf vind ik dit een uitermate vervelende kwestie en ik moet dus noodgedwongen verhuizen.

    Ze willen mijn websites wel terug online zetten als ik een contract teken waar ik in beloof met een boete van € 2500 boven m'n hoofd dat ik geen negatieve kritiek meer zal uiten ivm [url=http://www/e-dentify.nl]e-dentify[/url].

    Ik vraag mij eigenlijk af of dat wel wettellijk is en dat zij zomaar hun dienstverlening kunnen stopzetten naar mij toe?

    [quote]Geachte heer Dejaeger,

    Wij kunnen uw websites vandaag weer online brengen indien u akkoord gaat met de volgende zaken:

    - Ik, Pieter Dejaeger, zal geen negatieve zaken publiceren op het Internet of op generlei wijze negatieve uitspraken doen over E-dentify of diensten gelevert door E-dentify na d.d. 29 oktober 2006. Ik ga accoord met een direct door E-dentify opeisbare vergoeding van Euro 2500,- per de door mij gedane publieke uitlating of door mij gepubliceerd schrift dat negatieve publiciteit zou kunnen opleveren over E-dentify of de door haar geleverde diensten.

    - Ik vraag voortaan uitsluitend support aan E-dentify via [email protected] en zal geen support vragen over E-dentify of diensten gelevert door E-dentify posten op een publiek toegankelijk medium, inclusief maar niet beperkt tot webpagina's of fora op het Internet.

    Graag dit mailtje uitprinten, ondertekenen voor akkoord en naar ons faxen:

    Kruis tevens aan:

    ( ) Ik, Pieter DeJaeger, ga akkoord met bovenstaande regeling.

    Naam:

    Handtekening:
    E-Dentify Internet Diensten
    Buorren 2
    9084 BC Goutum
    The Netherlands

    KvK: 01104341
    BTW: NL0133.79.252.B01[/quote]

    Los van alle schrijffouten is dit toch maar al te belachelijk en onwettig als je het mij vraagt?

    Keenondots, 31 oktober 2006 12:10 pm

    Pieter: IANAL (I Am Not A Lawyer), maar het riekt inderdaad naar afzetting en machtsmisbruik. Goedkoop is duurkoop blijkt wederom. Snel weg daar is mijn advies.

    Arnout Veenman, 31 oktober 2006 12:48 pm

    Dit is echt tegek. Naar aanleiding van dit artikel heb ik al met E-Dentify gebeld, waarbij het zou gaan om een vervolg op dit artikel, dat toen is uitgebleven.

    Het belangrijkste onderwerp van dat gesprek was, wanneer ze nu eens stoppen met hun 'dienstverlening' en de branche niet langer verzieken. Paul Singelsma gaf aan dit te overwegen, al geloof ik daar niks van.

    Zojuist heb ik nogmaals gebeld met hetzelfde nummer en toen kreeg ik zijn moeder aan de lijn. Die wist niks van de praktijken van zoonlief en was helemaal verbaasd (yeah right). Overigens is zoonlief vanaf een uur of 4 pas thuis is, die zit dus waarschijnlijk op school.

    Verwacht binnenkort dus een artikel over deze praktijken op ISPam en ik hoop dat ik voor dat moment Paul Singelsma nog even gesproken heb, want ik wil zijn kant van het verhaal ook weten.

    raymond, 31 oktober 2006 4:27 pm

    Ik heb deze klant geholpen en zou graag onze kant van het verhaal posten.

    Dhr Dejaeger is geen makkelijk klant, nu is dat op zich geen probleem, maar Dhr Dejaeger is een zeer moeilijke klant.

    Dhr De jaeger is het type klant dat indien iets niet naar wens gaat, alles op fora gepost moet worden. Dit hebben we echter heel lang aangezien.

    Wat echter de druppel was voor ons, is dat hij complete logs ging posten op fora van support uitwisselingen tussen ons en hemzelf, iets wat valt onder briefgeheim en wat wij niet op publieke fora wensen te vinden, overigens ging dit om een probleem met Email.

    Klanten mogen hun ervaringen best publiek posten, goed of slecht, maar complete mailwisselingen gaat ons gewoon veel te ver.

    Sebas, 31 oktober 2006 4:44 pm

    @Raymond:

    Als een klant adequaat behandelt wordt, dan zal hij vast en zeker niet op fora gaan posten, misschien is daar de dienstverlening jegens klant tekort geschoten?

    Sjoerd, 31 oktober 2006 4:51 pm

    Volgens mij heeft het geen zin om over een bedrijf als E-Dentify te gaan praten die het voor elkaar krijgen een downtime van 25 uur te veroorzaken, prutsers.

    raymond, 31 oktober 2006 5:00 pm

    In dit geval kwam Email dat verzonden was van zijn webpagina niet aan bij o.a. Telenet.

    Wij zoeken op zijn verzoek uit of de server op een blacklist staat, dat blijkt niet het geval. Wij vragen hem of mail gebounced word, dat word het niet.

    Wij leggen hem netjes uit dat het aan allerlei maatregelen kan liggen aan de ontvangende provider zijn kant, dat hij het beste daar kan navragen wat het probleem kan zijn, omdat aan onze zijde alles technisch in orde is.

    Daarop post Dejaeger op een publiek forum, geeft ons URLs ernaar en post dan ook DOC files waar hij gehele support mail uitwisselingen tussen ons en hemzelf (een strafbaar feit overigens) post.

    Google ook eens op "dejaeger e-dentify" want meneer maakt er al een hele tijd een sport van om negatieve ervaringen te posten over ons bedrijf.

    Ik beweer niet dat we iedereen even goed kunnen helpen, maar we doen altijd wat we kunnen en de support is nu echt stukken beter dan dat het voorheen was, Dejaeger ging echter veel te ver met zijn schending van het briefgeheim en continue gebash op onze dienstverlening.

    Sebas, 31 oktober 2006 5:05 pm

    >Daarop post Dejaeger op een publiek forum, geeft >ons URLs ernaar en post dan ook DOC files waar hij >gehele support mail uitwisselingen tussen ons en >hemzelf (een strafbaar feit overigens) post.

    Wat is hier het strafbare feit? Tenzij je kenbaar maakt in de footer van je mail dat gegevens niet gekopieerd mogen worden, is er niets strafbaars aan.

    Blijkbaar is het op support wel te kort geschoten, samen met de klant kijken of het een setting is in php of zijn mailform is meestal wel wenselijk en doet goed bij een klant.

    raymond, 31 oktober 2006 5:41 pm

    Indien Email (nog) niet zou vallen onder briefgeheim, dan valt het in ieder geval wel onder het auteursrecht.

    Verder is het gewoon niet netjes dat mensen mailwisselingen posten, dit doen wij ook niet naar onze klanten toe en verwachten wij dan ook niet van onze klanten.

    Natuurlijk zijn de PHP instellingen en mailform door ons nagelopen, het script werkt prima alleen bij enkele providers komt de Email volgens dhr DeJaeger niet aan, maar er komt ook geen bounce mail message van de andere mailserver.

    Pieter Dejaeger, 5 november 2006 12:28 am

    Waw, kwam per toeval nog even op deze pagina terecht en vershoot ergens van al deze reacties.

    In ieder geval dank ik iedereen voor de interesse en ik ben blij dat ik mijn verhaal eens kan doen, zonder dat het gecencureerd wordt door e-dentify.

    Raymond zegt dat ik graag negatieve kritiek spui over e-dentify.

    Raymond moet weten, dat ik eens een zeer grote 'fan' was van e-dentify en dat ik e-dentify destijds heel vaak heb aangeraden, ook op mijn website www.jeugdwerker.be heb ik alle jeugdwerkers aangeraden naar edentify te gaan!

    Ik geef grif toe dat ik na alle problemen mijn verhaal op diverse media heb gedaan.
    Maar dat kan niemand mij kwalijk nemen, aangezien er ontzettend veel problemen zijn bij e-dentify en dat e-dentify ze vaak negeert of er geen gehoor aan geeft.
    Dat is trouwens iets dat niet alleen door mij gezegd wordt.
    Zoek even op e-dentify (Google) en je zult wel merken dat er veel meer mensen dan ikzelf klachten hebben.

    Over die zogezegde complete logs van de support die ik publiek zou gemaakt hebben: Ik had die na vraag van e-dentify verwijderd, maar toch wilden zij mijn websites nog niet online zetten!

    Aan Raymond kan ik nu verder zeggen dat ik ondertussen bij topservers zit en dat ik EXACT dezelfde scripts gebruik en dat ik nu geen problemen ondervind met het mailverkeer naar verschillende providers.
    Lijkt mij dus dat het probleem wel degelijk bij jullie servers ligt en niet aan het script.

    En tussen haakjes Raymond, van mijn nieuwe webhost kunnen jullie nog iets leren. 1 telefoontje naar hen en alles was geregeld! Bij e-dentify gaan daar honderden mails over!

    Pieter Dejaeger, 5 november 2006 12:13 pm

    Wat ik nog vergat te vermelden in m'n vorige post.

    Toen ik hulp zocht op andere fora, toen e-dentify mij niet wou helpen, ben ik nog zo eerlijk geweest om hen de urls te geven, zodat ze konden meevolgen en ik dus niet achter hun rug zou werken.

    Pieter Dejaeger, 6 november 2006 12:02 pm

    Steeds meer mensen hebben hetzelfde probleem als ik had met de mail.
    Dat bewijst naar mijn weten wel dat ik gelijk had.
    Zie:
    http://pub.telenet.be/forum/viewtopic.php?t=6336&start=25

    En een voorlopig nog niet verwijderd topic uit het e-dentify forum:

    http://forum.e-dentify.nl/index.php?topic=1555.0

    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.