- Door
- Vraag het Mr. Ras
- geplaatst op
- 4 november 2011 08:05 uur
Op 1 december wordt de Wet Van Dam van kracht. Contracten met consumenten mogen dan niet meer zomaar stilzwijgend worden verlengd. Na één stilzwijgende verlenging worden ze per maand opzegbaar. Hostingbedrijven die met consumenten zaken doen, zullen hun dienstverlening hierop moeten aanpassen. Dit zal met name betekenen dat de algemene voorwaarden moeten worden aangepast. Voor ISPam heeft ICTRecht een serie artikelen geschreven waarin de wet wordt uitgelegd en de gevolgen worden beschreven die de wet heeft voor hostingbedrijven. Deze week deel 2.
De Wet Van Dam verandert op zich niets aan de maximale duur van contracten, alleen aan de opzegtermijn. Volgens de wet mogen contracten maximaal voor één jaar worden aangegaan (en verlengd). Een contractsduur tot twee jaar is alleen toegestaan als de consument daarvoor een significant loyaliteitsvoordeel ontvangt, zoals een flinke korting ten opzichte van een jaarcontract of het gratis gebruik van een mobiele telefoon. Voor hostingcontracten is zo’n voordeel moeilijk denkbaar. Wat is het equivalent van een gratis iPhone bij een contract van twee jaar?
Na de eerste stilzwijgende verlenging mag de consument op grond van de Wet Van Dam op elk moment opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit geldt ook als de verlenging formeel met meer dan een maand is. Men kan dus consumenten een verlenging van een jaar opleggen, maar die mag tóch elke maand worden opgezegd.
Terugbetalen
Omdat het toegestaan is om een contract met een kwartaal of zelfs een jaar te verlengen, mag het bedrijf ook met een kwartaal of jaar ineens factureren. Dit kan alleen een probleem opleveren als de consument tussentijds opzegt. Het contract eindigt dan op dat moment, ongeacht welke contractstermijn het bedrijf hanteert. Het bedrijf zal het te veel betaalde moeten terugbetalen. Stel dat een hostingbedrijf per jaar verlengt en vooraf factureert, en dat een consument na twee maanden opzegt, dan zal het bedrijf 10/12e moeten terugbetalen van het factuurbedrag.
Een hoster kan ook achteraf factureren (zoals vaak gebeurt bij dataverkeer). Daar zou er geen probleem moeten ontstaan. Na afloop stuur je gewoon een laatste factuur voor de periode tussen de vorige factuur en de datum van opzegging.
Deze regels gelden echter niet wanneer de verlenging expliciet wordt geaccordeerd door de consument. Je kunt klanten voor afloop van de eerste contractstermijn dus een nieuw contract aanbieden. Als dat nieuwe contract actief door de klant wordt aanvaard, is een verlengingstermijn van een jaar toegestaan. De klant moet dus zelf vóóor de ingangsdatum melden het nieuwe contract te willen, bijvoorbeeld door te reageren per mail of telefoon of een vinkje te zetten op uw website. Uit het betalen van een factuur mag je niet afleiden dat de klant actief aanvaard heeft.
De wet geldt
Een bedrijf kan tegenover consumenten de Wet Van Dam overigens niet uitsluiten of buiten toepassing verklaren. De wet geldt altijd, ongeacht wat er in algemene voorwaarden staat en ook ongeacht wat consument en bedrijf hebben afgesproken. Een consument kán dus niet akkoord gaan met een opzegtermijn van meer dan een maand bij stilzwijgende verlenging.
In de vervolgartikelen bespreken meer specifieke aspecten van de Wet Van Dam voor hostingbedrijven. En natuurlijk beantwoorden we graag jullie vragen hieronder!
Dit is het tweede artikel uit de serie van ICTRecht over de Wet Van Dam. Het eerste artikel is hier te lezen.