- Door
- Vraag het Mr. Ras
- geplaatst op
- 11 november 2011 08:05 uur
Op 1 december wordt de Wet Van Dam van kracht. Contracten met consumenten mogen dan niet meer zomaar stilzwijgend worden verlengd. Na één stilzwijgende verlenging worden ze per maand opzegbaar. Hostingbedrijven die met consumenten zaken doen, zullen hun dienstverlening hierop moeten aanpassen. En dat betekent dat je algemene voorwaarden op de schop zullen moeten. Voor ISPam heeft ICTRecht een serie artikelen geschreven waarin de wet wordt uitgelegd en de gevolgen worden beschreven die de wet heeft voor hostingbedrijven. Deze week deel 3.
De algemene voorwaarden bepalen hoe een contract wordt aangegaan, voor hoe lang en hoe men er weer van afkomt. Deze voorwaarden zullen dus moeten worden aangepast op de Wet Van Dam. Voorwaarden die in strijd zijn met de wet, zijn ‘vernietigbaar’ oftewel ongeldig als je bij de rechter staat. Praktisch gezien betekent dit dat de consument na de eerste verlenging elke dag mag opzeggen, zonder opzegtermijn. Want hij heeft wettelijk het recht van opzeggen, en als je opzegtermijn niet netjes maximaal een maand is dan gaat deze wettelijk naar nul.
Vijf punten
Concreet moeten de algemene voorwaarden dus vermelden:
– De initiële duur van het contract – maximaal een jaar
– Het feit dat stilzwijgend wordt verlengd
– De opzegtermijn – maximaal een maand (de dag met hetzelfde nummer in de volgende maand)
– De manier van opzeggen – hetzelfde kanaal als waarlangs het contract gesloten is, plus optionele andere kanalen zoals schriftelijk of telefonisch
– De wijze van afhandeling van opzegging – denk aan restitutie of het wissen of kunnen opvragen van data
Zoals vorige keer gemeld, moet je eventueel te veel betaalde bedragen restitueren aan de consument. Wie met facturatie achteraf werkt, heeft dit probleem natuurlijk niet. Bij een klein bedrag (bijvoorbeeld vanwege een opzegging één dag na de laatste factuur) zou je kunnen kiezen voor kwijtschelding. De kosten voor de factuur zijn dan waarschijnlijk hoger dan het factuurbedrag zelf.
Een laatste punt van aandacht is nog dat de consumentenregels niet ook voor bedrijven moeten gaan gelden, als je dat niet wilt natuurlijk. De voorwaarden zullen dus onderscheid moeten maken tussen consumentklanten en overige klanten.
Informeren
Wie zijn algemene voorwaarden wil aanpassen op de Wet Van Dam, kan gebruik maken van onze speciale voorwaardengenerator. Na wijziging moet je je klanten wel informeren over de wijziging. Dit gaat op dezelfde manier als normaal, dus als het goed is staat dat in je voorwaarden. (Zo niet, dan heb je een probleem want formeel mág je je voorwaarden dan niet wijzigen.) Omdat het gaat om een aanpassing van uw voorwaarden op grond van de wet ten gunste van de consument, en omdat u de ‘wezenlijke prestatie’ niet verandert, hoeft u de consument geen mogelijkheid te bieden om het contract op te zeggen.
Natuurlijk mag je, nu je toch bezig bent, ook andere aanpassingen doorvoeren. Maar dan geldt wél de regel dat de consument de mogelijkheid moet krijgen om het contract op te zeggen wanneer de aanpassingen nadelig zijn voor hem.
In het vervolgartikel bespreken meer specifieke aspecten van de Wet Van Dam voor hostingbedrijven. En natuurlijk beantwoorden we graag jullie vragen hieronder!
Dit is het derde artikel uit de serie van ICTRecht over de Wet Van Dam. Het eerste artikel is hier te lezen, het tweede hier.