- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 3 november 2011 08:01 uur
Cloud, er gaat geen week voorbij of er wordt over geschreven. Het is inmiddels ook onmogelijk een event te organiseren zonder dat daar het begrip cloud wordt gebruikt, ja zelfs politici zijn al betrapt op het gebruiken van de term cloud. Kortom cloud is hot en volgens de believers heeft cloud de toekomst.
Ook hier op ISPam is het een onderwerp dat vaak ter sprake komt. Logisch want cloud raakt heel veel facetten van de dienstverlening waar b2b-partijen mee te maken hebben. En b2b-partijen vormen het vaste lezerspubliek bij ISPam. Maar cloud is meer dan alleen een verzamelbegrip voor de b2b-partijen. Sterker nog de beste voorbeelden zijn clouddiensten in het b2c-segment. Zonder Gmail is cloud uitleggen echt een stuk lastiger.
Het is daarom toch vreemd dat de meeste b2c-aanbieders – en zeker de reguliere internetproviders – nog zo weinig op deze hype hebben ingezet. Bij onze Oosterburen wordt het onderwerp wel belicht en afgelopen maand zijn er weer twee mooie acties gespot. Specifiek gericht op consumenten en hen te laten kennismaken met de voordelen van cloud.
De eerste is een actie van Deutsche Telekom. Klanten van de telefoniereus hebben een scherpe aanbieding gekregen voor het plaatsen van zoveel mogelijk infomatie in de DT cloud. Een storage-oplossing die op zich totaal niet spannend is maar er wel voor zorgt dat het begrip cloud meer wordt gebruikt. Ander voorbeeld was weliswaar geen echte reclameactie maar desondanks een vermeldenswaardige activiteit. Christoph Vilanek, bestuursvoorzitter van de mobiele operator Freenet, sprak met de pers over de nieuwe markten die hij wil aanboren. Naast nog meer en nog betere mobiel internet en telefonie sprak hij zich onder ander uit voor het lanceren van clouddiensten. Vilanek ziet het als het logische invulling van de ontwikkeling als BYOD en het samensmelten van privé en zakelijk.
De aankondiging dat een leverancier van consumenten mobiele telefonie ook iets met de cloud wil gaan doen, klinkt misschien raar, maar het is positief. Enerzijds wordt het begrip vaker gebruikt en hoe meer believers er zijn des te groter is de kans het cloud echt zo hot wordt als menig trendwatcher al jaren voorspelt. Anderzijds toont het aan dat cloud allesomvattend is, zelfs voor mobiele diensten zijn er cloudtoepassingen.
Zou het ook goed zijn als in Nederland b2c-bedrijven als PhoneHouse of Vodafone cloud als dienst bij de klanten onder de aandacht brengen?