- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 17 november 2011 08:00 uur
Dat afgelopen week was Zaanstad heel even middelpunt van het Nederlandse internet. Het 25-jarig bestaan van het .NL werd er gevierd, de prijsuitreiking van de Internet Award 2011 vond er plaats en de highlights van de nationale internet enquête werden er gepresenteerd. Stuk voor stuk interessante activiteiten.
Een dag als deze staat echter niet bij alle aspecten van het .NL stil. Een daarvan is bijvoorbeeld de vraag naar toekomst van de bedrijfstak die verantwoordelijk is voor het grote succes van .NL. De deelnemers van de SIDN dus. Deze vraag beantwoorden is alles behalve eenvoudig. Al jaren wordt er geroepen dat het aanbod te groot is en de markt aan die zijde nu echt eens moet gaan krimpen. En zie na vele jaren is dat inderdaad het geval, het aantal SIDN deelnemers is recentelijk gedaald.
Maar wat zegt deze achteruitgang in aantal precies? Op het eerste gezicht lijkt het een sanering in een sector die vooral jarenlang garant stond voor stevige groeicijfers. Een nauwkeurigere analyse wijst echter ook op een andere richting. De krimp van het aantal deelnemers komt voor een deel omdat partijen zich gaan specialiseren. Activiteiten met lagere marges of die net iets te veel afwijken van de core business worden uitbesteed. De eerste reden zal geen toelichting nodig hebben, de tweede wellicht wel. Er zijn bedrijven ooit deelnemer geworden op grond van een simpele rekensom of omdat het paste bij de toenmalige dienstverlening. Denk aan een ontwerper die hosting voor de klant deed en daarom ook maar deelnemer werd. Vanuit de gedachte van one stop shopping logisch, maar minder geschikt voor een langere termijn en evenmin passend binnen een proces van specialisering.
Is het erg dat dit soort deelnemers nu langzaam het veld gaat ruimen? Dat hoeft op zich niet, specialisering is in de regel een stap voorwaarts, die de ondernemer in staat stelt een beter rendement te behalen. De komst en expansie van deelnemers, die op bovenstaande ontwikkeling inspelen is evenmin een negatieve trend.
Wat echter in bovenstaande niet wordt benoemd is de vraag naar de dienstverlening. Anders geformuleerd: zal de komende periode het aantal nieuwe .NL-registraties blijven groeien in het eerdere tempo en zullen mutaties even frequent blijven voorkomen?
Waar we voor goederen als auto’s en diensten als vliegtuigreizen inmiddels over vele terabytes aan internationale en betrouwbare data beschikken is dat voor de domeinnaamomgeving niet het geval. Een interessant en fascinerend gegeven, tegelijkertijd is het ook iets om rekening mee te houden. Een koerswijziging van de markt kan door het ontbreken van dergelijke ijkpunten namelijk wel eens te laat worden opgemerkt. Wat daar de consequenties van kunnen zijn, laat zich raden.