- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 14 december 2011 08:05 uur
Internetradio’s en mediaspelers worden steeds populairder omdat internetgebruikers steeds vaker en langer gebruik maken van streams.
In plaats van het downloaden van muziek, gaan steeds meer consumenten over op nieuwe diensten zoals het streamen van audio en video. Dat staat in de Monitor Digitale TV over het derde kwartaal (pdf).
Als gevolg van een toename in het gebruik van internet, is de audiomarkt een nieuwe fase ingegaan, zo hebben onderzoekers van Gfk Retail and Technology ontdekt. “Streaming audioproducten zijn zeer populair aan het worden en laten maand na maand een aanzienlijke groei zien.”
Volgens de onderzoekers zijn er in de eerste negen maanden van dit jaar maar liefst 42 procent meer streaming audioproducten verkocht dan in dezelfde periode in 2011.
Nieuwe initiatieven
Bij de keuze van nieuwe apparaten is overigens wel een belangrijke eis dat muziek op meerdere devices kan worden gestreamd. Dat leidt volgens de Monitor tot de nodige initiatieven, bijvoorbeeld vanuit de isp’s om samen te werken met streaming audiopartijen om met eigen diensten te komen.
Een voorbeeld dat in dat verband wordt genoemd, is de samenwerking van KPN met Spotify. Ook zoeken steeds meer hardwarefabrikanten samenwerkingsverbanden.
De Monitor Digitale TV is een onderzoek van iMMovator Cross Media Network en Gfk Retail and Technology. Bij het onderzoek is een groot aantal partijen uit de televisiesector betrokken, waaronder Ziggo, UPC, NOS, RTL Nederland, KPN, Tele2, CanaalDigitaal, TNO-ICT en de Nederlandse Publieke Omroep.