Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Vraag naar marktonderzoek – ook in 2012 (column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 22 december 2011 08:01 uur

Willen weten waar je als ondernemer op kunt rekenen de volgende periode is altijd een valide vraagstuk. Om die vraag te beantwoorden kijk je naar je actieve klanten en leveranciers, wellicht naar je ex-klanten en ex-leveranciers. En je doet natuurlijk een beroep op je favoriete zoekmachine en websites om antwoord op die vraag te krijgen.

Daarnaast is er marktonderzoek, dat je zelf kunt laten uitvoeren of je kunt meeliften met anderen. Dat levert in de regel antwoorden op waar je echt wat mee kunt. Het heeft echter een groot nadeel en dat betreft de kosten. Wat in de regel niets kost – behalve dan wat tijd – is het doorbladeren van met name internationaal onderzoek over globale trends. Leuk hoor en best wel interessant te lezen dat de markt in Zuid-Korea zo snel groeit of dat mobieltjes in Argentinië met koffiepunten kunnen worden aangeschaft, maar hier in Nederland kun je er in de praktijk weinig mee.

Dat zie je ook terug in onderzoeken die afgelopen jaar door met name vendors de Nederlandse markt zijn ingeschoten. In de hele berg glossy berichten die per snailmail zijn toegezonden en de vele megabytes aan pdf-bestanden die in de mailbox belanden valt voornamelijk een trend op: Nederland wordt nog minder genoemd dan de jaren ervoor.

Het signaal dat daarmee wordt afgegeven is tweeledig en in beide gevallen niet gunstig: ten eerste zijn er steeds minder ontwikkelingen op de Nederlandse markt die interessant genoeg zijn om op wereldschaal op te vallen. Tweede signaal is dat vendors en internationaal georiënteerde onderzoeksbureaus steeds minder moeite doen de lokale Nederlandse markten te betrekken bij onderzoek.

Onder de streep kan dat maar tot een conclusie leiden: Nederland heeft in ieder geval last van de wet van de remmende voorsprong. De tijd dat de heel wereld naar ons keek en jaloers was op het aantal breedbandaansluitingen of geregistreerde domeinnamen is een beetje verleden tijd. En het aantal internettoepassingen zelf is inmiddels ook amper nog onderscheidend te noemen.

Voor ondernemers die willen weten hoe de lokale markt van bijvoorbeeld de prijzen voor hostingdiensten zich ontwikkelt in vergelijking met de buurlanden wordt het dus steeds lastiger daarover op de hoogte te blijven.

Een van de vragen voor het komend jaar zal derhalve worden: hoe kom ik als ondernemer op tijd aan bruikbare marktinformatie. Want of de markt nu groeit, stagneert of zelfs krimpt: zonder additionele informatie mis je kansen en daarmee omzet.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.