- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 22 december 2011 08:01 uur
Willen weten waar je als ondernemer op kunt rekenen de volgende periode is altijd een valide vraagstuk. Om die vraag te beantwoorden kijk je naar je actieve klanten en leveranciers, wellicht naar je ex-klanten en ex-leveranciers. En je doet natuurlijk een beroep op je favoriete zoekmachine en websites om antwoord op die vraag te krijgen.
Daarnaast is er marktonderzoek, dat je zelf kunt laten uitvoeren of je kunt meeliften met anderen. Dat levert in de regel antwoorden op waar je echt wat mee kunt. Het heeft echter een groot nadeel en dat betreft de kosten. Wat in de regel niets kost – behalve dan wat tijd – is het doorbladeren van met name internationaal onderzoek over globale trends. Leuk hoor en best wel interessant te lezen dat de markt in Zuid-Korea zo snel groeit of dat mobieltjes in Argentinië met koffiepunten kunnen worden aangeschaft, maar hier in Nederland kun je er in de praktijk weinig mee.
Dat zie je ook terug in onderzoeken die afgelopen jaar door met name vendors de Nederlandse markt zijn ingeschoten. In de hele berg glossy berichten die per snailmail zijn toegezonden en de vele megabytes aan pdf-bestanden die in de mailbox belanden valt voornamelijk een trend op: Nederland wordt nog minder genoemd dan de jaren ervoor.
Het signaal dat daarmee wordt afgegeven is tweeledig en in beide gevallen niet gunstig: ten eerste zijn er steeds minder ontwikkelingen op de Nederlandse markt die interessant genoeg zijn om op wereldschaal op te vallen. Tweede signaal is dat vendors en internationaal georiënteerde onderzoeksbureaus steeds minder moeite doen de lokale Nederlandse markten te betrekken bij onderzoek.
Onder de streep kan dat maar tot een conclusie leiden: Nederland heeft in ieder geval last van de wet van de remmende voorsprong. De tijd dat de heel wereld naar ons keek en jaloers was op het aantal breedbandaansluitingen of geregistreerde domeinnamen is een beetje verleden tijd. En het aantal internettoepassingen zelf is inmiddels ook amper nog onderscheidend te noemen.
Voor ondernemers die willen weten hoe de lokale markt van bijvoorbeeld de prijzen voor hostingdiensten zich ontwikkelt in vergelijking met de buurlanden wordt het dus steeds lastiger daarover op de hoogte te blijven.
Een van de vragen voor het komend jaar zal derhalve worden: hoe kom ik als ondernemer op tijd aan bruikbare marktinformatie. Want of de markt nu groeit, stagneert of zelfs krimpt: zonder additionele informatie mis je kansen en daarmee omzet.