- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 3 januari 2012 16:24 uur
Een ontevreden klant van hoster Versio heeft op Twitter een hele stroom aantal negatieve berichten over de hoster geplaatst en ook andere negatieve tweets over de hoster geretweet. Versio is het daar niet mee eens en dreigt de klant aan te klagen. Mag de klant over deze manier over de hoster twitteren, of is dat onrechtmatig?
De klant plaatste verschillende tweets, een bloemlezing uit de tientallen tweets van de ontevreden klant heb ik hieronder samengevat:
- Toch wel leuk, zo’n avondje een bedrijf kapot maken.
- Hiep hooi. Ik was net klaar met haten op @versioISP kom ik nog wat lelijke dingen tegen. Fijn avondje dit.
- @bertbrussen @thijmen1992 stukje verder. Domeinnaam versiobv.nl is in mijn handen. Kan dat nog als trolgear worden ingezet, of dat niet?
- Zo werkt dat nou eenmaal. Goede service (@DualDev) krijgt spontane goede promotie, slechte hosters krijgen gehaat (@VersioISP)
- Pauperhosting. Zodra je DNS beheer aanzet meteen maar even alles nameserver wissen. Y U NO DO NORMAAL @VersioISP
- Pauper hosting @VersioISP
Versio directeur Reshad Bashir is niet blij met het getwitter van de klant en heeft deze dan ook gesommeerd om de tweets te verwijderen. Door Tweakers.net werd een uitgebreid artikel over de kwestie geschreven, in dit artikel geeft Bashir aangeeft dat het nu aan de advocaat is of juridische stappen tegen de klant worden ondernomen. Ondertussen gaat de klant op Twitter ook na het verschijnen van het artikel op Tweakers.net vrolijk verder met het plaatsen van berichten die negatief zijn over Versio.
Allereerst is het zo dat klanten hun ervaringen met hun hoster mogen delen. Er is niks mis mee om je ervaring als hostingklant te delen op een website als ISPGids.com, webhostingtalk.nl, Twitter of een willekeurig ander forum. Er is echter een duidelijk verschil tussen het delen van een ervaring en het stelselmatig doelbewust een poging doen om de naam van een bedrijf te beschadigen. Het plaatsen van tientallen negatieve ervaringen op Twitter over een bedrijf, waarbij je ondermeer twittert dat het “toch wel leuk (is), zo’n avondje een bedrijf kapot maken”, dat je evident een grens over bent gegaan, niet alleen civiel- maar ook strafrechtelijk.
Je mag je ervaringen met een bedrijf delen en daarbij ook harde beschuldigingen uiten. Echter zodra je stelselmatig bezig bent om een bedrijf negatieve publiciteit te bezorgen door te twitteren en een sloot negatieve berichten plaatsen en je ook aangeeft dit te doen om de hoster kapot te maken, dan is dat niets anders dan smaad. Dat je na een sommatie van de hoster daar nog mee doorgaat, maakt de onrechtmatigheid en het stafbare feit alleen maar erger.
Belangrijk is om op te merken dat klanten die hun (negatieve) ervaringen met hun hoster delen en zich daarover uiten op twitter of een ander medium in principe niks te vrezen hebben. Zelfs als de hoster een potje van blijft maken en over elke nieuwe ontwikkeling een tweet wordt geplaatst als een soort logboek, dan mag dat in beginsel gewoon. Echter een sloot negativiteit online plaatsen, zonder dat daar een goede aanleiding voor is, dan ga je te ver en komt zelfs het strafrecht om de hoek kijken.
Update 04/01 12:05: Tweakers.net-redacteur Joost Schellevis wijst er via Twitter op dat de klant door Tweakers.net was benaderd en niet andersom. Een citaat in het artikel op Tweakers.net van de Versio-directeur zorgde er voor dat ik er vanuit ging dat de klant zelf de media had opgezocht. Het artikel is hierop aangepast, al blijft de strekking van het artikel verder hetzelfde.