- Door
- Caroline van Soelen
- geplaatst op
- 20 maart 2012 08:01 uur
Registrars in Nederland zijn tevreden over de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Dit blijkt uit de Registrar Tevredenheidsmonitor (RTM) die in de tweede helft van 2011 in opdracht van de SIDN is uitgevoerd en waarvan maandag de resultaten zijn gepubliceerd.
De ondervraagde registrars geven de SIDN een overall score van 7,6 (in vergelijking tot 7,5 in 2010). Uit het onderzoek blijkt volgens de SIDN duidelijk dat het imago van de .nl-registry onder registrars is verbeterd. Wat wel opvalt in de resultaten, is dat de tevredenheid van registrars over andere registrties als EURid en DNS.be is gedaald van 8 naar 7,6.
Standaardantwoorden
De respondenten blijken persoonlijk contact en het contact met de afdeling relatiebeheer van de SIDN te waarderen. Over de supportafdeling en standaardcommunicatie zijn ze minder tevreden, die beoordeling daalt van 7,6 naar 7,1 . Als reden hiervoor geven respondenten onder andere de matige standaardantwoorden van de supportafdeling.
Waardering voor de techniek van het registreren bleef gelijk met een 7,7. EPP-gebruikers waarderen het registratie- en mutatieproces hoger dan de webinterface voor gebruikers. Bovendien zijn de registrars minder tevreden over de gebruiksvriendelijkheid (6,3), duidelijkheid van de webinterface (6,8) en de niet-geautomatiseerde processen (het aanvragen van EPP-whitelisting of Whois-ontheffing).
De SIDN wil naar aanleiding van de resultaten de snelheid van e-mailbeantwoording opvoeren, meer inzicht geven in communicatie over de achtergrond van zaken en een verbetering van de webinterface invoeren.
Het onderzoek onder Nederlands- en Engelstalige registrars is voor de derde keer uitgevoerd door MediaTest. Het is niet duidelijk hoeveel registrars aan het onderzoek hebben deelgenomen.